Abstract - elementary school is the foundation of education provided to children after kindergarten. In elementary school, students learn several subjects, one of which is mathematics. Mathematics is considered a difficult subject, so it requires treatment to attract more students, including interactive learning media. This research aims to design and develop interactive multimedia-based learning media for mathematics in the second grade of elementary school, tomohon. The objectives of this research are to increase students' interest and motivation in learning and to facilitate more effective and enjoyable mathematics learning. This research uses the multimedia development life cycle (mdlc) method, specifically the luther-sutopo version. The stages in mdlc include conceptualization, design, material collection, testing, and distribution of learning media. The developed learning media is a multimedia application that can be accessed through computers and smartphones. The provided materials include addition and subtraction and are designed to be engaging so that students can learn while playing. The results of functional testing show that this learning media is highly suitable for use, with a feasibility rate of 100%. Therefore, this research concludes that the design of mathematics learning media using the mdlc method can effectively support the learning process at elementary school. Keyword — mathematics, learning media, MDLC. Abstrak — Sekolah dasar merupakan dasar pendidikan yang diberikan kepada anak anak setelah jenjang TK. Di sekolah dasar siswa akan belajar beberapa mata pelajaran, salah satunya matematika. Matematika menjadi mata pelajaran yang susah oleh karena itu diperlukan treatmen untuk membuat mata pelajaran ini menjadi banyak peminat, salah satunya media pembelajaran yang interaktif. Penelitian ini bertujuan untuk merancang dan mengembangkan media pembelajaran interaktif berbasis multimedia untuk mata pelajaran matematika di sekolah dasar. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk meningkatkan minat dan motivasi belajar siswa serta memfasilitasi pembelajaran matematika yang lebih efektif dan menyenangkan. Penelitian ini menggunakan metode perancangan Multimedia Development Life Cycle (MDLC) versi Luther-Sutopo. Tahapan dalam MDLC meliputi konseptualisasi, perancangan, pengumpulan materi, pengujian, dan distribusi media pembelajaran. Media pembelajaran yang dikembangkan berupa aplikasi multimedia yang dapat diakses melalui komputer dan smartphone. Materi yang disediakan mencakup penjumlahan dan pengurangan, dan dirancang dengan menarik agar siswa dapat belajar sambil bermain. Hasil pengujian fungsional menunjukkan bahwa media pembelajaran ini sangat layak digunakan, dengan tingkat kelayakan mencapai 100%. Dengan demikian, penelitian ini menyimpulkan bahwa pengembangan media pembelajaran matematika menggunakan metode MDLC dapat efektif mendukung proses pembelajaran di sekolah dasar. Kata Kunci — Matematika, Media Pembelajaran , MDLC.
Copyrights © 2024