This research is meant to develop innovative teaching equipment which able to improve as well as conserve the culture through Mathematics learning. Learning equipment which is developed are in the form of studentsâ book and LKS (Studentâs Work Book) of Mathematics subject of  VIIth grade concerning with the culture of Javanese and Maduries who lives in Jember district. This developmental study is planned in three steos, namely; theorethical study and needs analysis, formulation of learning equipments, as well as testing the equipments and eksperiment. The Model used in this research is developmental model of ADDIE, which divided into 5 phases, namely; Analysing, Designing, Developing, Implementing and Evalualing. The subject of this research are three students of VII grade of SMP (Junior High School). The product of this research is students book which based on Javanese and Maduries culture. The result of this research shows that studentsâ learning test in Squares subject based on Javanese and Maduries culture are good, with rate of 83,33. It can be conclude that studentsâ book of VII SMP which based on Javanese and Maduries culture in Squares Shapes material are effective to be used in teaching. Penelitian ini bertujuan untuk mengembangkan perangkat pembelajaran inovatif yang dapat menumbuhkan dan melestarikan budaya melalui pembelajaran matematika. Perangkat pembelajaran yang dikembangkan berupa  buku siswa dan LKS mata pelajaran Matematika kelas VII yang dikaitkan dengan budaya masyarakat Jawa Dan Madura yang ada di kabupaten Jember. Penelitian pengembangan ini direncanakan berlangsung dalam tiga tahap. Pertama, kajian teori dan analisis kebutuhan. Kedua, perumusan perangkat pembelajaran sesuai dengan hasil analisis kebutuhan. Ketiga, uji coba perangkat dan eksperimen. Pada penelitian ini model yang digunakan adalah model pengembangan ADDIE, yang terbagi dalam 5 fase, yaitu: 1) Fase Analisis, 2) Fase Desain, 3) Fase Development, 4) Fase Implementasi 5) Fase Evaluasi. Subyek penelitian adalah siswa kelas VII SMP sebanyak 3 orang. Produk pada penelitian ini yaitu buku siswa yang berbasis budaya Jawa dan Madura. Hasil penelitian menunjukkan bahwa, tes belajar siswa materi keluarga segi empat berdasarkan budaya Jawa dan Madura, baik, dengan rerata 83,33. Dapat disimpulkan bahwa buku siswa kelas VII SMP berbasis budaya Jawa dan Madura pada materi segiempat efektif digunakan untuk pembelajaran.Â
Copyrights © 2016