This research aims to measure the influence of the Contextual Teaching and Learning learning model assisted by pop up book media in improving the thinking abilities of class VI students at SD N 1 Guwosobokerto, Welahan District, Jepara Regency. This research is a research with a pre-experimental design with the one group pretest-postrest research type. The pretest is to measure without treatment while the posttest is to measure after treatment. The sample in this study consisted of 18 students consisting of 9 male students and 9 female students. The research instrument in this study consists of 2 techniques, namely test techniques, namely pretest and posttest, while non-test techniques include observation, interviews and documentation. The data analysis technique in this test uses a sample paired t-test with sig value results. (2-tailed) of 0.000 where for the sig value results. < 0.05 (0.000 < 0.05) then Ho is rejected and Ha is accepted, so it can be concluded that there is a significant difference between the pretest and posttest scores. ABSTRAKPenelitian ini bertujuan untuk mengukur pengaruh model pembelajaran Contextual Teaching and Learning berbantuan media pop up book dalam meningkatkan kemampuan berpikir siswa kelas VI SD N 1 Guwosobokerto Kecamatan Welahan Kabupaten Jepara. Penelitian ini merupakan penelitian dengan desain pre-eksperimen dengan jenis penelitian the one group pretest-postrest. Pretest untuk mengukur tanpa perlakuan sedangkan posttest untuk mengukur setelah adanya perlakuan. Sampel dalam penelitian ini berjumlah 18 siswa yang terdiri dari 9 siswa laki-laki dan 9 siswa Perempuan. Instrument penelitian dalam penelitian ini terdiri dari 2 teknik, yaitu teknik tes yaitu berupa pretest dan posttest sedangkan teknik nontes berupa observasi, wawancara, dan dokumentasi. Teknis analisis data dalam pengujian ini menggunakan uji sample paired t-test dengan hasil nilai sig. (2-tailed) sebesar 0,000 dimana untuk hasil nilai sig. < 0,05 (0,000 <0,05) maka Ho ditolak dan Ha diterima, sehingga dapat disimpulkan bahwa terdapat perbedaan signifikan antara nilai pretest dan posttest.
Copyrights © 2024