Wawasan: Jurnal Kediklatan Balai Diklat Keagamaan Jakarta
Vol. 4 No. 2 (2023): WAWASAN: Jurnal Kediklatan Balai Diklat Keagamaan Jakarta

MENULIS TEKS PROSEDUR DENGAN JUTAAN LAMPU

Hartati, Sri (Unknown)



Article Info

Publish Date
30 Dec 2023

Abstract

Abstract This article describes the implementation Jutaan Lampu learning path. Jutaan Lampu is an acronym for judul (title), tujuan (objectives), alat dan bahan (tools and materials), langkah (steps), and kesimpulan (conclusions). The learning path is a simple procedure that was formulated to help students remember the right steps in writing procedural texts. The research uses a mixed research method with a sequential explanatory pattern. Research was conducted on online learning for the 2020-2021 Covid-19 pandemic in classes VII-7 and VII-8 MTs Negeri 5 Jakarta. The research results show that firstly, students feel education is more accessible. Secondly, there was an increase in student learning activity during online learning; and thirdly, there was a significant increase in the ability to write procedural texts compared to previous knowledge that did not use this strategy. The research recommends that teachers try these learning steps and improve them continuously to make the steps better.   Abstrak Artikel ini mendesripsikan  penerapan  langkah Jutaan Lampu yang merupakan akronim dari judul, tujuan, alat dan bahan, langkah, serta kesimpulan. Jutaan Lampu merupakan langkah yang penulis ciptkana dengan mengobservasi karakteristik peserta didik dan pengalaman penulis sebelumnya. Langkah ini bertujuan untuk membantu siswa berlatih menulis teks prosedur lebih mudah. Dalam penelitian ini digunakan metode penelitian campuran (mix methods) pola  sequential explanatory. Penelitian dilakukan pada pembelajaran daring pandemi Covid-19 tahun 2020-2021 di kelas VII-7 dan VII-8 MTs Negeri 5 Jakarta. Hasil penelitian menunjukkan bahwa pertama siswa merasa pembelajaran lebih mudah, kedua terjadi peningkatan aktivitas belajar siswa selama pembelajaran daring; dan ketiga terjadi peningkatan signifikan pada kemampuan menulis teks prosedur dibanding dengan pembelajaran sebelumnya yang tidak menggunakan strategi tersebut. Penelitia merokemndasikan para guru untuk mencoba langkah pembelajaran tersebut dan memperbaikinya terus-menerus agar lebih baik.

Copyrights © 2023






Journal Info

Abbrev

wawasan

Publisher

Subject

Religion Education Languange, Linguistic, Communication & Media

Description

The journal is aimed to disseminate the results of research/study on approaches, models, strategies, methods, media, learning innovations and development of teaching materials that improving the quality of training for educational and religious ...