Jurnal Pembelajaran Fisika
Vol 4, No 1 (2016): Jurnal Pembelajaran Fisika

PERBANDINGAN HASIL BELAJAR MENGGUNAKAN BUKU SISWA BNKKL DENGAN BUKU KONVENSIONAL MELALUI PBL

Izzatunnisa Izzatunnisa (Universitas Lampung)
Undang Rosidin (Unknown)
I Dewa Putu Nyeneng (Unknown)



Article Info

Publish Date
02 Feb 2016

Abstract

Student Book that has Content of Devinity Value and Love the Environment (BNKKL) has been developed and validated by experts, then the aim of this research was to validate empirically done by comparing the learning outcomes using Conventional Student Book and BNKKL Student Book using PBL, so it can be a Student Book alternate to learn the matter of the Changes Around Us. The research method was Quassi Experiment, with the sample were VII-A as a control class that used Conventional Student Book, and VII-C as an experimental class that used the BNKKL Student Book. The comparison of the affective final value who used BNKKL Student Book and Conventional Student Book was 3.66 : 3.54, and cognitive and psychomotor final value was 3.33: 2.64.Buku Siswa Bermuatan Nilai Ketuhanan dan Kecintaan terhadap Lingkungan (BNKKL) telah dikembangkan dan tervalidasi konstruk oleh ahli, selanjutnya untuk memvalidasi secara empirik dilakukan dengan membandingkan hasil belajar menggunakan Buku Siswa Konvensional dengan Buku Siswa BNKKL menggunakan model PBL, sehingga mampu dijadikan sebagai Buku Siswa alternatif untuk membelajarkan materi Perubahan di Sekitar Kita. Metode penelitian ini adalah Eksperimen Semu, dengan sampel kelas VII-A sebagai kelas kontrol yang menggunakan Buku Siswa Konvensional, dan kelas VII-C sebagai kelas eksperimen yang menggunakan Buku Siswa BNKKL. Perbandingan nilai akhir afektif yang menggunakan Buku Siswa BNKKL dengan Buku siswa Konvensional 3,66 : 3,54, serta nilai akhir kognitif dan psikomotor 3,33 : 2,64.Kata kunci: hasil belajar, buku siswa, PBL.

Copyrights © 2016






Journal Info

Abbrev

JPF

Publisher

Subject

Education

Description

Jurnal Pembelajaran Fisika (p-ISSN: 2302-0105, e-ISSN: 2684-9828) is a media publication for researchers, lecturers, teachers, educational practitioners, and students, related to issues of physics teaching and learning innovation which include: 1. Assessment including formative, summative, ...