JCES (Journal of Character Education Society)
Vol 7, No 1 (2024): January

PENINGKATAN KEMAMPUAN BELAJAR MATEMATIKA SISWA SEKOLAH DASAR MELALUI PEMANFAATAN APLIKASI GAME QUIZIZ

Abdillah, Abdillah (Unknown)
Amin, Sahrul (Unknown)
Ariana, Febi (Unknown)
Rustikah, Ika (Unknown)
Lestari, Intan (Unknown)
Rahayu, Puji (Unknown)



Article Info

Publish Date
04 Jan 2024

Abstract

Abstrak: Dalam Upaya meningkatkan hasil belajar siswa khusunya dalam pelajaran matematika dapat di tempuh melalui berbagai macam cara, salah satunya adalah dengan memanfaatkan aplikasi Game Quiziz. Melalui aplikasi ini akan dapat membantu merangsang ingatan siswa karena penyampaian materi pembelajaran dapat divisualisasikan dalam berbagai format dan bentuk yang lebih dinamis dan lebih interaktif. Tujuan dari program pengabdian kepada masyarakat ini adalah memberikan pelatihan kepada siswa agar dapat memanfaatkan aplikasi game Quiziz sebagai media untuk meningkatkan kemampuan siswa dalam belajar matematika. Metode yang digunakan pengajaran secara langsung kepada siswa yang dibagi dalam tiga tahap, yaitu tahap awal, tahap pelaksanaan dan evaluasi hasil kegiatan. Hasil yang diperoleh setelah siswa di beri pelatihan dalam pemanfaatan aplikasi game Quiziz sebagai media belajar adalah sebesar 80% siswa mampu meraih nilai 75 atau lebih, dan ini memenuhi kategori hasil belajar siswa tuntas dan menunjukkan bahwa dengan memanfaatkan aplikasi game Quiziz siswa akan memiliki kemampuan yang baik dalam memahami dan menyelesaikan soal matematika.Abstract: Efforts to improve student learning outcomes, especially in mathematics lessons, can be done in various ways, one of which is by using the Game Quiziz application. This application will be able to help stimulate students' memories because the delivery of learning material can be visualized in various formats and forms that are more dynamic and more interactive. The aim of this community service program is to provide training to students so they can utilize the Quiziz game application as a medium to improve students' abilities in learning mathematics. The method used is direct teaching to students which is divided into three stages, namely the initial stage, implementation stage and evaluation of activity results. The results obtained after students were given training in using the Quiziz game application as a learning medium was that 80% of students were able to achieve a score of 75 or more, and this fulfills the category of complete student learning outcomes and shows that by using the Quiziz game application students will have good abilities. in understanding and solving mathematical problems.

Copyrights © 2024






Journal Info

Abbrev

JCES

Publisher

Subject

Education

Description

Journal of Character Education Society (JCES) | ISSN 2614-3666, is one of the devotion journals managed by the Faculty of Teacher Training and Education of Muhammadiyah University of Mataram and published every January and July. The publication of JCES aims to disseminate conceptual thinking and ...