CERIA (Cerdas Energik Responsif Inovatif Adaptif)
Vol. 7 No. 5 (2024): Volume 7 Number 5, September 2024

Implementasi Penggunaaan Media Puzzle Untuk Mengenal Lambang Bilangan Pada Anak Kelompok A

Nuraida, Lilis (Unknown)
Alam, Syah Khalif (Unknown)



Article Info

Publish Date
08 Sep 2024

Abstract

Penelitian ini dilakukan karena kemampuan mengenal lambang bilangan pada kelompok A usia 4-5 tahun di TK Atta’zhimiyah rata-rata belum berkembang. Hasil analisis observasi yang dilakukan oleh peneliti bahwa kurangnya kemampuan mengenal lambang bilangan pada peserta didik disebabkan dalam penyampaian belajar yang kurang menarik, maka diperlukan pembelajaran yang dapat menstimulus dalam meningkatkan kemampuan mengenal bilangan pada peserta didik secara optimal salah satunya dengan penggunaan media puzzle. Tujuan penelitian ini untuk mendeskripsikan penggunaan media puzzle dalam kegiatan pembelajaran mengenalkan lambang bilangan. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah deskriptif kualitatif. Pengumpulan data diperoleh melalui observasi, wawancara dan dokumentasi. Teknik analisa data yg digunakan peneliti mengacu kepada teorinya Miles dan Huberman yang menjelaskan bahwa analisis data terdiri dari Data Collection, Data Reduction, Data display, Conclusing drawing atau verification.  Hasil penelitian menunjukkan bahwa Implementasi media puzzle untuk mengenalkan lambang bilangan pada anak kelompok A TK Atta’zhimiyah sudah berhasil dan baik, dengan didasarkan pada konsep pembelajaran berkelompok dengan menggunakan media puzzle anak mampu berhitung dengan benda-benda yang ada dirumahnya.   This research was conducted because the ability to recognize number symbols in group A aged 4-5 years at Atta'zhimiyah Kindergarten has not yet developed on average. The results of the analysis of observations carried out by researchers show that the lack of ability to recognize number symbols in students is caused by less interesting learning delivery, so learning is needed that can stimulate optimally increasing the ability to recognize numbers in students, one of which is by using puzzle media. This research aims to describe the use of puzzle media in learning activities to introduce number symbols. The method used in this research is descriptive qualitative. Data collection was obtained through observation, interviews, and documentation. The data analysis technique used by researchers refers to the theory of Miles and Huberman which explains that data analysis consists of Data Collection, Data Reduction, Data display, Concluding drawing, or verification.  The results of the research show that the implementation of puzzle media to introduce number symbols to group A children at Atta'zhimiyah Kindergarten has been successful and good, based on the concept of group learning using puzzle media, children can count with objects in their home.

Copyrights © 2024






Journal Info

Abbrev

ceria

Publisher

Subject

Education

Description

Ceria Journal publishes original research or theoretical papers about teaching and Preschool Education study program of IKIP Siliwangi on current science issues, namely: -Teacher of Early Childhood Education Programs. -Observers and Researchers of Early Childhood Education Programs. -Educational ...