PAEDAGOGY : Jurnal Ilmu Pendidikan dan Psikologi
Vol. 4 No. 2 (2024)

POLA ASUH ORANG TUA TERHADAP KEPERCAYAAN DIRI REMAJA PENYANDANG TUNAWICARA DI KECAMATAN WARUNGPRING KABUPATEN PEMALANG

AMBARWATI, SEPTIANA (Unknown)
USBAH, ALIKA MAEZALATI (Unknown)
LESTARI, SRI AYU (Unknown)
MASFIA, IRMA (Unknown)
FAHMY, ZULFA (Unknown)



Article Info

Publish Date
28 Jun 2024

Abstract

The parenting style of parents who have children with special needs tends to have greater challenges in parenting their children, so when caring for children with disabilities, there needs to be an appropriate parenting style in order to form the self-confidence of children with disabilities in their environment. This research aims to find out a general description of the forms of parenting used by parents for teenagers with disabilities speech impaired and to find out how parenting styles can shape the self-confidence of teenagers with speech impairments. The results of the interviews, which were strengthened by relevant research literature, showed that parenting styles play a very important role in shaping the self-confidence of teenagers with disabilities speech impaired This research is a type of qualitative research using the interview method. The informants in this study were parents of teenagers with speech impairments. In this research, the parenting style used by informants is democratic parenting. Apart from parenting style factors, there are other supporting factors that can build the self-confidence of teenagers with speech impairments. These other factors are similarity factors, educational factors and technological developments. ABSTRAKPola asuh orang tua yang memiliki anak berkebutuhan khusus cenderung memiliki tantangan yang lebih besar dalam pola pengasuhan terhadap anaknya sehingga dalam mengasuh anak disabilitas perlu adanya pola asuh yang tepat agar dapat membentuk kepercayaan diri anak disabilitas di lingkungannya. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui gambaran umum mengenai bentuk pola asuh yang digunakan oleh orang tua terhadap remaja penyandang tunawicara serta untuk mengetahui bagaimana pola asuh dapat membentuk kepercayaan diri remaja penyandang tunawicara. hasil wawancara yang diperkuat dengan literatur penelitian yang relevan, didapatkan hasil bahwa pola asuh sangat berperan penting dalam membentuk kepercayaan diri remaja penyandang tunawicara Penelitian ini merupakan jenis penelitian kualitatif dengan menggunakan metode wawancara. Informan pada penelitian ini adalah orang tua dari remaja penyandang tunawicara. Dalam penelitian ini pola asuh yang digunakan oleh informan adalah pola asuh demokratis. Selain faktor pola asuh orang tua, terdapat faktor pendukung lain yang dapat membangun kepercayaan diri remaja penyandang tunawicara. Faktor lain tersebut adalah faktor kesamaan, faktor pendidikan dan perkembangan teknologi.

Copyrights © 2024






Journal Info

Abbrev

paedagogy

Publisher

Subject

Languange, Linguistic, Communication & Media Social Sciences Other

Description

PAEDAGOGY : Jurnal Ilmu Pendidikan dan Psikologi contains writings/articles on the results of thoughts and research results written by teachers, lecturers, experts, scientists, practitioners, and reviewers in all disciplines related to Educational Science and ...