Ta`Limuna : Jurnal Pendidikan Islam
Vol. 12 No. 2 (2023): SEPTEMBER

STRATEGI PEMBELAJARAN INKUIRI PADA MATA PELAJARAN AKIDAH AKHLAK

Neliwati, Neliwati (Unknown)
Oktafera, Annisa (Unknown)
Fauziyah, Nur (Unknown)
Putri, Anisa (Unknown)



Article Info

Publish Date
16 Nov 2023

Abstract

Abstract: The aim of this research is to describe the use of inquiry methods in learning moral beliefs. This inquiry-based learning approach focuses on giving students the freedom to think critically, by giving them the opportunity to find their own information and solve their own problems to provide more interesting learning and make students feel included in the process. Because students must have broad or free connections, inquiry learning is very important for them. Through this learning method, they will gain good and practical ideas, develop group cohesion, and form friendships with other people from different social groups. The method used is a qualitative procedure which includes descriptive and analytical data collection. The results of this research are that this inquiry-based learning approach can encourage children to think more critically. The novelty of this research is that students can think independently and take full advantage of their cognitive abilities by using inquiry learning techniques. Therefore, the inquiry learning approach is very beneficial for students because it gives them the opportunity to debate and develop problem solving skills. Keywords:  Inquiry Learning, akidah akhlak Abstrak: Tujuan penelitian ini adalah untuk mendeskripsikan penggunaan metode inkuiri dalam pembelajaran akidah akhlak. Pendekatan pembelajaran berbasis inkuiri ini berfokus pada memberikan kebebasan kepada siswa untuk berpikir kritis, dengan memberikan kesempatan kepada mereka untuk menemukan informasi sendiri dan menyelesaikan permasalahannya sendiri untuk memberikan pembelajaran yang lebih menarik dan membuat siswa merasa diikutsertakan dalam proses tersebut. Karena siswa harus mempunyai ikatan yang luas atau bebas, maka pembelajaran inkuiri sangat penting bagi mereka. Melalui metode pembelajaran ini, mereka akan memperoleh ide-ide yang baik dan praktis, mengembangkan kohesi kelompok, dan menjalin persahabatan dengan orang lain dari kelompok sosial yang berbeda. Metode yang digunakan adalah prosedur kualitatif yang meliputi pengumpulan data deskriptif dan analitis. Hasil dari penelitian ini yaitu pendekatan pembelajaran berbasis inkuiri ini dapat mendorong anak untuk berpikir lebih kritis. Kebaruan dari penelitian ini yaitu bahwa siswa dapat berpikir mandiri dan memanfaatkan sepenuhnya kemampuan kognitifnya dengan menggunakan teknik pembelajaran inkuiri. Oleh karena itu, pendekatan pembelajaran inkuiri sangat bermanfaat bagi siswa karena memberikan kesempatan kepada mereka untuk berdebat dan mengembangkan keterampilan pemecahan masalah. Kata Kunci: Pembelajaran Inkuiri, akidah akhlak

Copyrights © 2023






Journal Info

Abbrev

talimuna

Publisher

Subject

Education

Description

TA`LIMUNA Journal of Islamic Education ISSN 2622-9889 (Print) and ISSN 2085-2975 (Online) is a journal published twice a year by STAI Ma’had Aly Al Hikam Malang. This journal emphasizes aspects related to Islamic Education, with special reference to applied research in Islamic education that ...