PRASI: Jurnal Bahasa, Seni, dan Pengajarannya
Vol. 18 No. 02 (2023)

PENGGUNAAN METODE KREATIV-IMITATIVES SCHREIBEN (KIS) UNTUK MENULIS DONGENG DALAM BAHASA JERMAN

Reynaldi, Jimmy (Unknown)
Rosyidah, Rosyidah (Unknown)



Article Info

Publish Date
01 Dec 2023

Abstract

Focus of this study is to describe the results of the application of the method carried out by DSJ-FS-UM students while writing Märchen. This research is a descriptive research using a qualitative approach. Data sources in this study are five students of the german language students DSJ-FS-UM 2020 along with their essays. There are two data, namely words, phrases, or sentences in the student's essay that have difference with model text and student’s responses. Datas were collected by researchers who acted as human Instrument with supporting instruments, namely assignment sheets and questionnaire sheets.  The results show that the students are able to tell the introduction of the character and the result of the problem by using the KIS method. The students can tell these two parts in their own way, although there are similarities with the model text so that creative and imitative are reflected in students’s essays. However, outside of these two parts, the use of KIS method could not be found in the students' essays, because the students only use their creativity without the use of imitative aspect. Keywords : Kreativ-Imitatives Schreiben method, creative writing, Märchen, folktale.   Abstrak Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan hasil penerapan metode Kreativ-Imitatives Schreiben (KIS) yang dilakukan oleh mahasiswa DSJ-FS-UM ketika menulis karangan berupa Märchen. Penelitian ini merupakan penelitian deskriptif dengan menggunakan pendekatan kualitatif. Sumber data dalam penelitian ini adalah lima mahasiswa Prodi Pendidikan Bahasa Jerman DSJ-FS-UM angkatan 2020 beserta teks karangannya. Dalam penelitian ini terdapat dua data, yaitu kata, frasa, atau kalimat dalam teks karangan mahasiswa yang memiliki perbedaan dengan teks model dan data pendukung berupa respons mahasiswa. Data tersebut dikumpulkan oleh peneliti yang bertindak sebagai human instrument dengan bantuan instrumen penelitian, yaitu tes tulis dan kuesioner. Hasil penelitian menunjukkan bahwa mahasiswa dapat menceritakan bagian pengenalan tokoh dan akibat dari munculnya masalah dengan menggunakan metode KIS.  Para mahasiswa dapat menceritakan kedua bagian tersebut dengan cara mereka sendiri, meskipun di dalamnya terdapat kesamaan dengan teks model sehingga unsur kreatif dan imitatif tercermin dalam teksnya. Namun, di luar dua bagian tersebut tidak ditemukan penggunaan metode KIS dalam teks karangan mahasiswa, karena para mahasiswa hanya menggunakan kreativitasnya saja tanpa adanya penggunaan unsur peniruan.

Copyrights © 2023






Journal Info

Abbrev

PRASI

Publisher

Subject

Education

Description

PRASI: Jurnal Bahasa, Seni, dan Pengajarannya is a scientific open-access, peer-reviewed bilingual journal published by the Faculty of Language and Art, Universitas Pendidikan Ganesha. PRASI is a fully refereed academic research journal that aims to spread original, theoretical and practical ...