QUALITY
Vol 12, No 1 (2024): QUALITY

Penanaman Nilai-Nilai Religius Melalui Kegiatan Ekstra Kurikuler Tahfidz di MA ATQIA Bondowoso

Khofi, Mohammad Bilutfikal (Unknown)



Article Info

Publish Date
04 Jun 2024

Abstract

Cultivation of Religious Values Through Extra-Curricular Activities of Tahfidz at MA ATQIA Bondowoso. This research aims to determine the instillation of religious values at MA ATQIA Bondowoso through tahfidz extracurricular activities. This research uses a qualitative research approach with descriptive research type. Data collection in this research used interview, observation and documentation methods. The results of this research conclude that the instillation of religious values in the tahfidz extracurricular at MA ATQIA Bondowoso, instills four religious values, namely: First, the value of worship which is instilled by getting students used to regularly reading the Koran and maintaining cleanliness by performing ablution. Second, the value of jihad which trains students to be disciplined and patient. Third, moral values that teach students to be polite to teachers, respect other people and help each other. Fourth, exemplary values that teach students to always straighten out their intentions only because of Allah, protect themselves from immoral acts and continue to pray so that students who take tahfidz are given the ease to memorize and can maintain their memorization.Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui Penanaman nilai – nilai religius di MA ATQIA Bondowoso melalui kegiatan ektrakurikuler tahfidz. Penelitian ini menggunakan pendekatan penelitian kualitatif dengan jenis penelitian deskriptif. Pengumpulan data dalam penelitian ini menggunakan metode wawancara, observasi, dan dokumentasi. Hasil penelitian ini menyimpulkan bahwa penanaman nilai – nilai religius pada ektrakulikuler tahfidz di MA ATQIA Bondowoso, menanamkan empat nilai – nilai religius yakni : Pertama, nilai ibadah yang ditanamkan dengan membiasakan siswa rutin membaca Al-Qur’an dan menjaga kebersihan dengan berwudlu’. Kedua, nilai jihad yang melatih siswa untuk disiplin dan sabar. Ketiga, nilai akhlak yang mengajarkan siswa untuk sopan kepada guru, menghargai orang lain dan saling tolong menolong. Keempat, nilai keteladanan yang mengajarkan siswa untuk senantiasa meluruskan niat hanya karena allah, menjaga diri dari perbuatan maksiat dan terus berdoa’a agar para siswa yang mengikuti tahfidz diberikan kemudahan untuk menghafal dan bisa menjaga hafalannya.

Copyrights © 2024