Parental involvement in education has a crucial role in supporting children's development. However, in reality there are challenges and opportunities that need to be understood in depth. This research aims to analyze the challenges and opportunities in building parental involvement in ABA Danunegaran Kindergarten Yogyakarta. This research was conducted using qualitative methods to find out in depth the challenges and opportunities in building parental involvement at ABA Danunegaran Kindergarten. The data collection technique used was in-depth interviews. The subjects in this research were the principal, teachers, and 3 guardians of the ABA Danunegaran Yogyakarta Kindergarten students. The data analysis technique in this research is Miles and Huberman. The validity technique used is the triangulation method. Based on the research results, it is known that the challenges faced by schools in building parental involvement in school programs are communication, parents' educational and economic status, parents' awareness and understanding of children's development, as well as differences in parents' time and busyness. Meanwhile, the opportunities that schools have are activities organized by the school, technological developments, class associations, and the abilities or skills and professions of parents. It is hoped that this research can become material for reflection and evaluation of schools in building parental involvement in more optimal school programs. Abstrak Keterlibatan orang tua dalam pendidikan memiliki peran yang krusial untuk mendukung perkembangan anak. Namun, kenyataannya terdapat tantangan dan peluang yang perlu dipahami secara mendalam. Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis tantangan dan peluang dalam membangun keterlibatan orang tua di TK ABA Danunegaran Yogyakarta. Penelitian ini dilakukan menggunakan metode kualitatif guna mengetahui secara mendalam terkait tantangan dan peluang dalam membangun keterlibatan orang tua di TK ABA Danunegaran. Teknik pengumpulan data yang digunakan melalui wawancara yang mendalam. Subjek dalam penelitian ini adalah kepala sekolah, guru, dan 3 wali murid TK ABA Danunegaran Yogyakarta. Teknik analisis data pada penelitian ini adalah Miles dan Huberman. Teknik validitas yang digunakan adalah metode triangulasi. Berdasarkan hasil penelitian diketahui bahwa tantangan yang dihadapi sekolah dalam membangun keterlibatan orang tua pada program sekolah adalah komunikasi, status pendidikan dan ekonomi orang tua, kesadaran dan pemahaman orang tua mengenai perkembangan anak, serta perbedaan waktu dan kesibukan orang tua. Sedangkan peluang yang dimiliki sekolah adalah kegiatan yang diselenggarakan sekolah, perkembangan teknologi, paguyuban kelas, dan kemampuan atau skill serta profesi orang tua. Harapannya penelitian ini dapat menjadi bahan refleksi dan evaluasi sekolah dalam membangun keterlibatan orang tua pada program sekolah yang lebih optimal.
Copyrights © 2024