Jurnal Pendidikan Sejarah Indonesia
Vol 7, No 1 (2024)

JAS MERAH (JALAN-JALAN SEJARAH MENGEMBANGKAN KESADARAN SEJARAH): PEMBELAJARAN SEJARAH LUAR RUANGAN BERBASIS KESADARAN SEJARAH

Mahfud, Muhammad Hasmal (Unknown)
Hariyono, Hariyono (Unknown)
Widiadi, Aditya Nugroho (Unknown)



Article Info

Publish Date
30 Jun 2024

Abstract

Abstract: The importance of historical counciousness as an affective aspect in learning historical goals requires specific historical learning designs to achieve these goals. The purpose of this paper is to formulate JAS MERAH (Historical Journey Based on Historical Counciousness), namely a learning design that is based on outdoor learning (outdoor learning) which divides into three stages, namely preparation, implementation, and follow-up based on historical counciousness, especially on aspects of historical knowledge, aspects of historical research methods, aspects of historical uses, and aspects of historical meaning. Abstrak: Pentingnya sejarah lokal sebagai bagian dari pengenalan lingkungan bagi peserta didik dan kesadaran sejarah sebagai aspek afektif dalam tujuan pembelajaran sejarah memerlukan desain pembelajaran sejarah yang khusus untuk mencapai tujuan tersebut. Tujuan tulisan ini merumukandesain pembelajaransejarahyang disusun berdasar pada pembelajaran sejarah luar ruangan (outdoor learning)yang focus pada sejarah local dilingkungannya dan aspek kesadaran sejarah sebagai tujuan pembelajarannya. Hasilnya penulis merumuskan JASMERAH (Jalan-jalan Sejarah Mengembangkan Kesadaran Sejarah) untuk sejarah local yang terbagi dalam tiga tahapan yaitu persiapan, pelaksanaan, dan follow up yang setiap tahapannya berbasis pada kesadaran sejarah khususnya pada aspek pengetahuan sejarah, aspek metode penelitian sejarah, aspek kegunaan sejarah, dan aspek pemaknaan sejarah.Desain yang penulis rumuskanberfokus pada situs-situs sejarah lokal yang ada disekitar lingkungan peserta didik.

Copyrights © 2024






Journal Info

Abbrev

sejarah

Publisher

Subject

Education Social Sciences

Description

Jurnal Pendidikan Sejarah Indonesia (JPSI) publish original research papers, conceptual articles, review articles and case studies. The whole spectrum of history learning and history education, which includes, but is not limited to education systems, institutions, theories, themes, curriculum, ...