Vocatech : Vocational Education and Technology Journal
Vol 5, No 2 (2024): April

Penggunaan ChatGPT Sebagai Sumber Pembelajaran Adaptif Untuk Menanggapi Kebutuhan Individu Siswa

A., Hermila (Unknown)
Bau, Rahmat Taufik R.L (Unknown)
Bouty, Abd. Aziz (Unknown)



Article Info

Publish Date
23 Apr 2024

Abstract

The existence of ChatGPT opens new opportunities to improve the effectiveness of the learning process, especially in the interaction between teachers and students. This research seeks to reveal the benefits of using ChatGPT in the environment of high school students. As previously stated, students mostly feel the positive impact of using ChatGPT. Thus, this study proposes to examine the use of technology in learning more deeply from the perspective of high school students. This research uses quantitative and qualitative approaches. We aim to see how ChatGPT technology is utilized in learning, specifically in the scope of high school. The sample of this study was 41 class XII students randomly selected as representatives of each class XII at SMA Negeri 1 Kabila. Data collection techniques include physical and online questionnaires (Google Forms) and interviews. The analysis used is quantitative descriptive analysis to see student response to using ChatGPT in learning, then qualitative descriptive to find out students' positive and negative reactions after using ChatGPT. The analysis results show the % of pleasant and helpful learning experiences using ChatGPT is 83%. Then, 76% of students said the content provided by ChatGPT followed learning needs. This follows the students' opinion that the use of ChatGPT in learning is 73%. The student's interest in continuing to use ChatGPT is 68%. Finally, 41% of students said they understood the use of ChatGPT. Conclusion The utilization of ChatGPT in learning positively impacts student engagement and improves the quality of interaction in independent learning and in class. This research provides a basis for further development in optimizing the use of this technology in an educational context.Keberadaan ChatGPT membuka peluang baru untuk meningkatkan efektivitas proses pembelajaran, khususnya dalam interaksi antara guru dan siswa. Penelitian ini berusahan mengungkap bagaimana kebermanfaatan dari penggunaan ChatGPT dalam lingkungan peserta didik khusus sekolah menengah, seperti yang telah diungkapkan sebelumnya bahwa dampak positif penggunaan ChatGPT kebanyakan  dirasakan oleh mahasiswa. Sehingga, penelitian ini diusung mengkaji lebih dalam mengenai penggunaan teknologi dalam pembelajaran dalam perspektif peserta didik lingkup sekolah menengah. Penelitian ini menggunakan pendekatan kuantitatif dan kualitatif. Bertujuan untuk melihat bagaimana pemanfaatan teknologi ChatGPT dalam pembelajaran khusus dalam lingkup sekolah menegah. Sampel penelitian ini sebanyak 41 orang siswa kelas XII yang dipilih secara random perwakilan dari setiap kelas XII di SMA Negeri 1 Kabila. Teknik pengumpulan data melaui kuesioner fisik dan online (google form) serta wawancara. Analisis yang digunakan yaitu analaisis deskriptif kuantitatif untuk melihat tingkat respon siswa terhadap penggunaan ChatGPT dalam pembelajaran, kemudian deskriptif kualitatif untuk mengetahui respon positif dan negative siswa setelah menggunakan ChatGPT. Hasil analisis menunjukkan persentase pada pengalaman belajar yang menyenangkan serta membantu menngunakan chat GPT yaitu sebesar 83%. Kemudian 76% siswa mengatakan konten yang diberikan ChatGPT sesuai dengan kebutuhan belajar. Hal ini sesuai dengan pendapat siswa bahwa penggunaan ChatGPT dalam pembelajaran sebesar 73%. Minat siswa unuk terus menggunakan ChatGPT sebesar 68%. Dan terakhir pemahaman siswa menggunakan ChatGPT sebesar 41 % siswa mengatakan paham. Kesimpulan Pemanfaatan ChatGPT dalam pembelajaran membawa dampak positif dalam keterlibatan siswa dan meningkatkan kualitas interaksi dalam pembelajaran mandiri maupun dikelas. Penelitian ini memberikan dasar bagi pengembangan lebih lanjut dalam mengoptimalkan penggunaan teknologi ini dalam konteks pendidikan.

Copyrights © 2024






Journal Info

Abbrev

vocatech

Publisher

Subject

Civil Engineering, Building, Construction & Architecture Computer Science & IT Education Electrical & Electronics Engineering Mechanical Engineering

Description

1. Vocational Studies 2. Civil Engineering 3. Electrical Engineering 4. Mechanical Engineering 5. Classroom Instruction in Vocational Context 6. English for Vocational Purposes 7. Innovation in Vocational ...