Fitrah: International Islamic Education Journal
Vol. 6 No. 1 (2024): Fitrah: International Islamic Education Journal

Epistemologi Burhani: Konsep Nalar Arab Al-Jabbiri dalam Meningkatkan Kualitas Pemikiran Kritis dan Spiritualitas Peserta Didik: Burhani Epistemology: Al-Jabbiri's Concept Of Reason In Enhancing The Quality Of Critical Thinking And Spirituality Of Learners

Mulasi, Syibran (Unknown)
Rijal, Syamsul (Unknown)



Article Info

Publish Date
30 Jun 2024

Abstract

The development of intellectual wealth globally should serve as a reflection for humanity, as world changes begin with the concepts we build, which in turn become the cognitive tools used. This includes the Burhani epistemology developed by al-Jabiri, which applies its logic to various aspects of issues, eventually becoming a source of wisdom to be proud of in the Arab and Muslim worlds. This study employs several approaches, such as historical, literary, and textual analyses relevant to the discussion. The use of these methods aims to uncover a more complex and comprehensive understanding of the subject matter. The findings of this study indicate that epistemological concepts are highly beneficial when applied to education. They not only provide satisfaction with the material learned but also offer a more comprehensive approach that can enhance students' cognitive abilities in exploring and understanding the truths of Islamic teachings. The use of Burhani epistemology is also believed to enhance the spirituality of learners, leading to a deeper engagement with Islam. Furthermore, it can foster religious independence, critical thinking skills, stimulate discussion on religious material, build contextual understanding, and, most importantly, strengthen the moral foundation of adherents.   Abstrak Perkembangan kekayaan intelektual dunia patut menjadi refleksi bagi umat manusia, perubahan dunia dimulai dari bagaimana konsep yang dibangun untuk mereka menjadi bakal daya nalar yang digunakan. Tidak terkecuali burhani yang dikembangkan al-Jabbiri dalam memainkan logikanya terhadap semua aspek persoalan yang nantinya menjadi kearifan yang patut dibanggakan di dunia Arab dan Muslim pada umumnya. Pengkajian ini menggunakan beberapa studi seperti studi sejarah, literatur dan teks-teks yang ada relevansinya dengan tujuan bahasan. Penggunaan metode ini bertujuan untuk menemukan secara lebih kompleks dan komprehensif terhadap kajian yang dilakukan. Hasil kajian menemukan bahwa konsep epistemologi sangat berguna diterapkan dalam pembelajaran, karena bukan hanya melahirkan suatu kepuasan terhadap materi yang didapatkan, namun lebih konprehensif dan dapat mengembangkan daya nalar siswa dalam mendalami dan berpikir terhadap kebenaran ajaran Agama Islam, penggunaan konsep epistemologi burhani juga diyakini dapat meningkatkan spiritualitas peserta didik yang lebih komprehensif dalam mendalami Islam, disamping itu dapat membentuk kemandirian beragama, kecakapan berpikir kritis sehingga menghidupkan ruang diskusi terhadap materi agama, membangun konstektual pemahaman dan yang terpenting pemantapan moral penganut agama.

Copyrights © 2024






Journal Info

Abbrev

fitrah

Publisher

Subject

Religion Humanities Education Languange, Linguistic, Communication & Media Other

Description

FITRAH is an open access scientific journal based on open journal systems. FITRAH receives scientific articles based on research and book reviews in the field of Islamic religious education from researchers, students and education experts related to Curriculum, teaching, and learning, philosophy, ...