Turast: Jurnal Penelitian dan Pengabdian
Vol 11, No 2 (2023)

Pembinaan Literasi Al-Qur’an dengan Metode Bersanad pada Komunitas Daurah Al-Qur’an di Aceh Tamiang

Mulizar, Mulizar (Unknown)
Fauziah, Cut (Unknown)



Article Info

Publish Date
31 Dec 2023

Abstract

This service research discusses coaching and guidance to increase Al-Qur'an literacy using the Al-Qur'an singing method in the Al-Qur'an community. The aim of this service is to introduce the method of sanad al-Qur'an and improve the quality of reading based on sanad al-Qur'an. This article was produced from the service carried out in the Islamic Quran community in Aceh Tamiang. The method used in this service research is Participatory Action Research (PAR), the use of the PAR method is because in this research the researcher is directly involved in coaching activities. This coaching was carried out for two months with a duration of 16 face-to-face meetings with a total of 20 trained participants. The stages used in the learning method consist of 3 stages; first, learn makhraj and Tajweed; second, fluency in reciting the Koran; third, learn to understand the differences in qiraat based on the sanad of the Koran. The results of the guidance showed that the participants in the Al-Qur'an cycle experienced increased Al-Qur'an literacy using the Al-Qur'an sanad method, and had understood various types of Al-Qur'an sanad in reading the Al-Qur'an. This increase can be seen from the scores obtained during the pre-test and post-testPenelitian pengabdian ini membahas tentang Pembinaan serta bimbingan untuk meningkatkan literasi Al-Qur’an yang menggunakan metode bersanad Al-Qur’an pada komunitas daurah al-Qur’an. Tujuan pengabdian ini yaitu untuk mengenalkan metode sanad al-Qur’an serta memperbaiki kualitas bacaan berdasarkan sanad al-Qur’an. Tulisan ini dihasilkan dari pengabdian yang dilakukan pada komunitas daurah al-Quran di Aceh Tamiang. Metode yang digunakan dalam penelitian pengabdian ini adalah Penelitian Aksi Partisipatif (PAR), penggunaan metode PAR dikarenakan penelitian ini peneliti terlibat langsung dalam kegiatan pembinaan. Pembinaan ini dilaksanakan selama dua bulan dengan durasi 16 kali pertemuan tatap muka dengan jumlah peserta binaan mencapai 20 peserta. Tahapan yang digunakan dalam metode pembelajaran terdiri dari 3 tahap; pertama, belajar makhraj dan Tajwid; kedua, kelancaran dalam mengaji; ketiga, belajar memahami perbedaan qiraat berdasarkan sanad al-Qur’an. Hasil bimbingan menunjukan bahwa peserta daurah al-Qur’an mengalami peningkatan literasi Al-Qur’an dengan menggunakan metode sanad Al-Qur’an, serta telah memahami sanad al-Qur’an dengan pelbagai jenis dalam membaca al-Qur’an. Peningkatan tersebut terlihat dari nilai yang diperoleh pada saat pre-test dan post-test.

Copyrights © 2023






Journal Info

Abbrev

turast

Publisher

Subject

Religion Arts Humanities Education Languange, Linguistic, Communication & Media Law, Crime, Criminology & Criminal Justice Social Sciences Other

Description

Turast: Jurnal Penelitian dan Pengabdian, is published by the Institute for Research and Community Service, Imam Bonjol Padang State Islamic University. This journal is published twice a year January-June and July-December. Turast publishes the results of research and community service in various ...