ABSTRACT: Achieving results in teaching PAI material in this independent curriculum needs to be through tests, the provision of an independent curriculum is important to answer the constraints of society era 5.0. At the heart of an independent curriculum is freedom of thought, which offers students the opportunity to develop to form superior resources. The main principle is to conduct national assessments, competencies and characters, where the assessment highlights students' reading and mathematics skills. The implementation of the formative test in grade IV SDN Sekumpul 1 Martapura is a test carried out on the teaching and learning program process to see the successful behavior of the teaching and learning process itself, The research method carried out at SDN Sekumpul 1 is by collecting data directly in the field or place that is the object of research, the implementation of formative tests is carried out using the card match index method and focus group discusion with an assessment of knowledge, activeness and social awareness on the material causes of the migration of the prophet Muhammad SAW using 6 samples of grade IV students of SDN Sekumpul 1 MartapuraKeywords: Assessment, Formative, Curriculum, MerdekaABSTRAK: Mencapai kebehasilan dalam pengajaran pada materi PAI di kurikulum merdeka ini perlu melalui tes, Penyediaan kurikulum yang merdeka penting untuk menjawab kendala masyarakat era 5.0. Inti dari kurikulum merdeka adalah kebebasan berpikir, yang menawarkan kesempatan kepada siswa untuk berkembang membentuk sumber daya yang unggul. Prinsip utamanya adalah melakukan asesmen secara nasional, kompetensi dan karakter, dimana asesmen tersebut menonjolkan kemampuan membaca dan matematika siswa. pelaksanaan tes formatif di kelas IV SDN Sekumpul 1 Martapura merupakan tes yang dilakukan pada proses program belajar-mengajar untuk melihat tingkah laku keberhasilan proses belajar- mengajar itu sendiri, metode penelitian yang dilakukan di SDN Sekumpul 1 yaitu dengan mengumpulkan data secara langsung di lapangan atau tempat yang menjadi objek penelitian, pelaksanaan tes formatif dilakukan dengan menggunakan metode indeks card match dan focus group discusion dengan penilaian asepek penegtahuan, keaktifan dan sosial pada materi sebab – sebab hijrahnya nabi Muhammad SAW dengan menggunakan 6 sampel siswa kelas IV SDN Sekumpul 1 MartapuraKata Kunci : Penilaian, Formatif, Kurikulum, Merdeka
Copyrights © 2023