Teaching, Learning, and Development
Vol. 2 No. 2 (2024)

Penelitian Dosen dalam Nilai-nilai Kebangsaan dan Pancasila: Analisis Bibliometrik

Hudha, Muhammad Nur (Unknown)



Article Info

Publish Date
05 Oct 2024

Abstract

Abstract: Tujuan dari penelitian ini adalah untuk melihat tren penelitian dalam nilai-nilai kebangsaan dan Pancasila. Metode yang digunakan adalah dengan analisis bibliometrik. Data yang digunakan adalah data base scopus selama 10 tahun terakhir, yakni dari 2015-2024. Hasil penelitian menunjukkan bahwa penelitian terkait bidang ini sangat meningkat pesat di Indonesia dalam beberapa tahun terakhir. Hal ini tak lepas dari peran pemerintah Indonesia yang mengintegrasikan kurikulum pendidikannya dengan nilai-nilai kebangsaan dan Pancasila. Meskipun penelitian ini lebih banyak dilakukan dalam konteks PPKn, namun tak menutup peluang untuk diterapkan dalam bidang lain. Sehingga cakupan kajian ini bisa meluas mencakup isu-isu lingkungan, keberlanjutan, dan tanggung jawab sosial yang menjadi semakin penting dalam perkembangan ilmu pengetahuan saat ini dengan mengaitkan nilai-nilai Pancasila. Abstrak: The purpose of this study is to see research trends in national values ​​and Pancasila. The method used is bibliometric analysis. The data used is the Scopus database for the last 10 years, namely from 2015-2024. The results of the study show that research related to this field has increased rapidly in Indonesia in recent years. This is inseparable from the role of the Indonesian government in integrating its education curriculum with national values ​​and Pancasila. Although this research is mostly carried out in the context of PPKn, it does not rule out the opportunity to be applied in other fields. So that the scope of this study can expand to include environmental issues, sustainability, and social responsibility which are becoming increasingly important in the development of science today by linking the values ​​of Pancasila.

Copyrights © 2024






Journal Info

Abbrev

telad

Publisher

Subject

Education

Description

Teaching, Learning, and Development provides a platform for the discussion of teaching, learning, and development at any level. Journal invites articles on the broad range of settings in which people teach, learn and ...