Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan
Vol.1, No.3, Maret 2016

PROSES KONEKSI MATEMATIKA SISWA BERKEMAMPUAN TINGGI DAN RENDAH DALAM MEMECAHKAN MASALAH BANGUN DATAR

Khafidhoh Nurul Aini (Mahasiswa Pendidikan Matematika Pascasarjana-Universitas Negeri Malang)
Purwanto Purwanto (Dosen Pendidikan Matematika Pascasarjana-Universitas Negeri Malang)
Cholis Sa’dijah (Dosen Pendidikan Matematika Pascasarjana-Universitas Negeri Malang)



Article Info

Publish Date
01 Mar 2016

Abstract

Mathematical connection process is intended as students steps in connecting mathematics, it’s seen from result of the completion of tasks in writing and result of  student interviews. Connection aspects observed in this research is the connection between mathematical concepts (internal connection) and the connection between mathematics with outside mathematics or with everyday life (external connections). Type of research is descriptive qualitative. The purpose of this research to describe the connection process of students with high mathematical ability and students with low mathematical ability. The results showed that students with high mathematical ability have mathematical connection process more complete in problem solving steps rather than students with low mathematical ability who do not look back.Proses koneksi matematika dimaksudkan sebagai langkah-langkah siswa dalam melakukan koneksi matematika, dilihat melalui hasil penyelesaian tugas secara tertulis dan hasil wawancara siswa. Aspek koneksi yang diamati dalam penelitian ini adalah keterkaitan antara konsep-konsep matematika (koneksi internal) dan keterkaitan antara matematika dengan diluar matematika atau dengan kehidupan sehari-hari (koneksi eksternal). Jenis penelitian yang digunakan adalah kualitatif deskriptif. Tujuan penelitian ini untuk mendeskripsikan proses koneksi matematika siswa yang berkemampuan tinggi dan rendah. Hasil penelitian menunjukkan bahwa siswa yang berkemampuan tinggi memiliki proses koneksi matematika yang lebih lengkap pada langkah pemecahan masalah daripada siswa yang berkemampuan rendah yang tidak melakukan  look back.

Copyrights © 2016






Journal Info

Abbrev

jptpp

Publisher

Subject

Education

Description

Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan (Education Journal: Theory, Research, and Development) is an electronic journal focuses on a scientific article concerning education issues in general published by Graduate School of Universitas Negeri Malang since January ...