Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan
Vol.1, No.2, Februari 2016

PENGARUH PEMBELAJARAN KOOPERATIF STAD TERHADAP RETENSI SISWA KELAS V SEKOLAH DASAR

Yudha Adrian (Mahasiswa Pendidikan Dasar Pascasarjana-Universitas Negeri Malang)
I Nyoman S Degeng (Dosen Pendidikan Dasar Pascasarjana-Universitas Negeri Malang)
Sugeng Utaya (Dosen Pendidikan Dasar Pascasarjana-Universitas Negeri Malang)



Article Info

Publish Date
01 Feb 2016

Abstract

The objective of study was to find out the effect of cooperative learning STAD on students’ retention of fifth grade in Social Studies in SDN Kelayan Barat 3 Banjarmasin. This study is quasi experiment using nonequivalent control group design. The subjek of study were 42 fifth grade students. Instrument was used multiple choices test in 20 items. T test independent using software IBM SPSS 21 was used to analysis data. Findings this study showed that cooperative learning STAD give effect to fifth grade students’ retention in Social Studies. Suggestion for teachers to impelement cooperative learning type STAD is by carefully planning the teaching and learning processes so that the teaching and learning processes will be more effective and efficientTujuan penelitian ini untuk mengetahui pengaruh pembelajaran kooperatif STAD terhadap retensi siswa kelas V pada mata pelajaran IPS di SDN Kelayan Barat 3 Banjarmasin. Jenis penelitian ini yaitu kuasi eksperimen dengan desain nonequivalent control group design. Subjek penelitian berjumlah 42 orang siswa kelas V. Instrument yang digunakan yaitu tes pilihan ganda yang berjumlah 20 butir. Analisis data yang digunakan menggunakan uji T independent berbantuan IBM SPSS 21. Hasil penelitian ini menunjukkan adanya pengaruh pembelajaran kooperatif STAD terhadap retensi siswa kelas V pada mata pelajaran IPS. Saran bagi guru guna menerapkan pembelajaran kooperatif STAD yaitu dengan merencanakan proses pembelajaran secara matang agar penerapan pembelajaran dapat lebih maksimal dan efisien. 

Copyrights © 2016






Journal Info

Abbrev

jptpp

Publisher

Subject

Education

Description

Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan (Education Journal: Theory, Research, and Development) is an electronic journal focuses on a scientific article concerning education issues in general published by Graduate School of Universitas Negeri Malang since January ...