This research aims to test the application of teamwork in the Natural Sciences (IPA) learning process with a focus on improving learning achievement in the concept of electricity and electrical energy sources in grade 6 students at SDN Nglanduk 01. It is felt that the usual learning methods are not able to optimally optimize students' learning potential. maximum. Therefore, innovation is carried out by integrating team work as an important part of the learning process. Reciprocity between team members is positioned to strengthen understanding of the concepts being taught. Learning activities are designed to promote collaboration, communication, and critical thinking among students. This research approach uses a quasi-experimental design with a pretest-posttest control group to measure learning effectiveness. Data is collected through written tests, observations and questionnaires to assess improvements in student learning achievement. The research results are expected to show a significant increase in student learning achievement after implementing this method compared to conventional learning methods. Penelitian ini bertujuan untuk menguji penerapan kerja sama tim dalam proses pembelajaran Ilmu Pengetahuan Alam (IPA) dengan fokus meningkatkan prestasi belajar konsep listrik dan sumber energi listrik pada siswa kelas 6 SDN Nglanduk 01. Metode pembelajaran yang biasa dilakukan dirasa belum mampu mengoptimalkan potensi belajar siswa secara maksimal. Oleh karena itu, diadakan inovasi dengan mengintegrasikan team work sebagai bagian penting dari proses pembelajaran. Timbal balik antaranggota tim diposisikan untuk memperkuat pemahaman konsep yang diajarkan. Kegiatan pembelajaran dirancang untuk mempromosikan kolaborasi, komunikasi, dan kritis berpikir di antara peserta didik. Pendekatan penelitian ini menggunakan desain quasi-experimental dengan kontrol grup pretest-posttest untuk mengukur efektivitas pembelajaran. Data dikumpulkan melalui tes tulis, observasi, dan angket untuk menilai peningkatan prestasi belajar siswa. Hasil penelitian diharapkan menunjukkan peningkatan signifikan dalam prestasi belajar siswa setelah menerapkan metode ini dibandingkan dengan metode pembelajaran konvensional.
Copyrights © 2024