This study aims to assess the impact of implementing the Make A Match learning model based on Games Monopoly on student learning achievement in the Pancasila and Civic Education (PPKn) subjects at SMP Negeri 23 Mataram. This research uses a quantitative approach with a Nonequivalent Control Group Design which involves an equivalent control group. Class VIII was chosen as the population, where class VIII-A was used as the experimental group which applied the Make A Match learning model, while class VIII-B was the control group. The research sample was taken using the purposive random sampling method. Data was collected through a multiple choice test consisting of 17 questions which served to ensure validity, reliability, level of difficulty and distinguishing power. Data processing uses swimmer tests such as normality and homogeneity tests. The results of the swimmer's test were used in hypothesis testing using the Levene's t-test for equality of variances. The results show that the sig (2-taled) value is 0.002<0.05. This shows that the application of the Make A Match learning model based on Games Monopoly has a significant influence on the learning outcomes of class VIII students in Civics subjects at SMP Negeri 23 Mataram. ABSTRAKPenelitian ini bertujuan untuk menilai dampak dari penerapan model pembelajaran Make A Match dengan basis Games Monopoly terhadap pencapaian belajar siswa di mata pelajaran Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan (PPKn) di SMP Negeri 23 Mataram. Penelitian ini menggunakan pendekatan kuantitatif dengan desain Nonequivalent Control Group Design yang melibatkan kelompok kontrol yang setara. Kelas VIII dipilih sebagai populasi, di mana kelas VIII-A digunakan sebagai kelompok eksperimen yang menerapkan model pembelajaran Make A Match, sedangkan kelas VIII-B menjadi kelompok kontrol. Sampel penelitian diambil dengan metode purposive random sampling. Data dikumpulkan melalui tes pilihan ganda yang terdiri dari 17 butir soal yang telah diverifikasi untuk memastikan validitas, reliabilitas, tingkat kesukaran, dan daya pembeda. Pengolahan data menggunakan uji prasyarat seperti uji normalitas dan homogenitas. Hasul uji prasyarat tersebut digunakan dalam uji hipotesis dengan menggunakan uji-t levene’s test for equality of variances. Hasilnya menunjukkan bahwa nilai sig (2-taled) sebesar 0,002<0.05. Hal ini menunjukkan bahwa penerapan model pembelajaran Make A Match berbasis games monopoly memiliki pengaruh yang signifikan terhadap hasil belajar siswa kelas VIII dalam mata pelajaran PPKn di SMP Negeri 23 Mataram.
Copyrights © 2024