Journal of Dedicators Community
Vol 8, No 3 (2024)

Pemanfaatan Teknologi Digital Mind Mapping (DiBi-MM) untuk Meningkatkan Keterampilan Bahasa Asing di MA NU Hasyim Asyari Bangsri

Candraloka, Olyvia Revalita (Unknown)
Laila, Azzah Nor (Unknown)
Sabilla, Alzena Dona (Unknown)
Azizah, Noor (Unknown)



Article Info

Publish Date
31 Dec 2024

Abstract

Communicative competence in a foreign language is very important to prepare students to face global era. However, MA NU Hasyim Asyari students got difficulties in mastering foreign languages. They struggle to express ideas or thoughts in speaking skills, both in English and Arabic. This was due to the lack of supporting media to help explore ideas, and the use of conventional method.  The aim of this study is to enhance foreign language skills through developing material using Digital Mind Mapping (DiBi-MM). The implementation was carried out by initial stage; coordination and socialization. Next step was training and mentoring, as well as evaluation. Traning and mentoring were conducted through brainstorming, discussions, and hands-on practice of using the media, menawhile evaluation was conducted using Focus Group Discussions (FGDs) and questionnaires. Data collection was carried out using questionnaires and oral tests. The number of participants in thisprogram were 20 people. The results showed that 75% of the participants were increased in having knowledge and skill in operating DiBi-MM. It can be concluded that DiBi-MM is effective in supporting foreign language learning and is recommended for use in classroom learning processes.  AbstrakKemampuan berkomunikasi dalam bahasa asing sangat penting untuk mempersiapkan siswa untuk menghadapi tantangan global. Namun, siswa MA NU Hasyim Asyari mengalami kesulitan dalam penguasaan bahasa asing. Siswa mengalami kendala dalam menyampaikan ide atau gagasan dalam kemampuan berbicara baik dalam bahasa Inggris maupun bahasa Arab. Hal ini dikarenakan belum adanya media penunjang untuk membantu mengeksplor gagasan dan metode yang digunakan masih konvensional. Tujuan pengabdian ini adalah untuk meningkatkan keterampilan bahasa asing melalui pengembangan materi menggunakan aplikasi Digital Mind Mapping (DiBi-MM). Metode Pelaksanaan meliputi tahap persiapan berupa koordinasi dan sosialisasi, tahap pelaksanaan meliputi pelatihan dan pendampingan, serta evaluasi. Tahap pelatihan dilakukan dengan brainstorming dan diskusi serta praktik langsung penggunaan media, sedangkan pada evaluasi dilaksanakan melalui Focus Group Discussion dan kuesioner. Jumlah peserta pada pelatihan ini adalah 20 orang. Pengumpulan data menggunakan kuesioner dan tes lisan. Hasil menunjukkan 75% peserta mengalami peningkatan pengetahuan dan keterampilan mitra dalam menggunakan aplikasi DiBi-MM. Dapat disimpulkan bahwa DiBi-MM efektif dalam mendukung pembelajaran bahasa asing dan direkomendasikan untuk digunakan dalam proses pembelajaran di kelas.

Copyrights © 2024






Journal Info

Abbrev

JDC

Publisher

Subject

Arts Humanities Education Public Health Social Sciences

Description

Journal of Dedicators Community p-ISSN: 2548-8783; e-issn: 2548-8791 is journal published by Lembaga Penelitian dan Pengabdian Masyarakat Universitas Islam Nahdlatul Ulama Jepara focuses on the result of community empowerment from many discipline: law, islamic law, education, entrepreneur, ...