The purpose of writing this article is to determine the phenomenon of transformative Islamic education change management. This research uses a type of library research which is carried out by reviewing various journals and related reference books. The research carried out is descriptive in nature where the researcher collects information to provide an overview or present existing problems and solutions. The data analysis used is content analysis by describing the contents of various existing propositions. The results of his research show that change management is a whole procedure that begins with planning, organizing, mobilizing and controlling which is expected to lead to progress and the benefit of life. By outlining the three models of change by Kurt Lewins (Lewin's three-stage model), the results showed that there were massive changes in the alpha generation. This generation is a generation that grew up along with the rapid development of technology and information. In this generation, strong changes emerged in educational institutions, namely the publication of Decree of the Minister of Religion (KMA) number 450 of 2024 which replaced KMA number 792 of 2018, number 183 of 2018, number 184 of 2018, and KMA number 387 of 2022. ABSTRAKTujuan penulisan artikel ini untuk mengetahui fenomena manajemen perubahan pendidikan Islam transformatif. Penelitian ini menggunakan jenis penelitian kepustakaan yang dilaksanakan dengan mereview dari berbagai jurnal dan buku-buku referensi terkait. Penelitian yang dilakukan bersifat deskriptif dimana peneliti mengumpulkan informasi untuk memberikan gambaran atau menyajikan permasalahan dan pemecahan masalah yang ada. Analisis data yang digunakan adalah analisis isi (content analysis) dengan menguraikan isi dari berbagai proposisi yang telah ada. Hasil penelitiannya menunjukkan bahwa manajemen perubahannmerupakan keseluruhan prosedur yang diawali dengan merencanakan, mengorganisasikan, menggerakkan, dan mengendalikan yang diharapkan membawa pada kemajuan dan kemaslahatan kehidupan. Dengan menguraikan tiga model perubahan oleh Kurt Lewins (Lewin's three-stage model) didapat hasil adanya perubahan secara massive pada generasi alpha. Generasi ini adalah generasi yang tumbuh bersamaan dengan pesatnya tehnologi dan informasi. Pada generasi ini muncul perubahan kuat dalam lembaga pendidikan yaitu terbitnya Keputusan Menteri Agama (KMA) nomor 450 tahun 2024 yang menggantikan KMA nomor 792 tahun 2018, nomor 183 tahun 2018, nomor 184 tahun 2018, dan KMA nomor 387 tahun 2022.
Copyrights © 2024