An untested learning approach serves as the foundation for this study at SD N 3 Jati Blora. Finding out how well the Project Based Learning (Pjbl) model works in teaching fourth-grade Water Cycle content at SDN 3 Jati Blora is the main goal of this study. This study used a quantitative approach by comparing participants before and after an intervention. All pupils enrolled in SDN 3 Jati Blora during the 2024–25 school year made up the population of this study. Seventeen fourth graders served as the sample. Instruments were subjected to tests for reliability and validity. The information used in this study came from several sources, including testing, documentation, and observation. The 25-question trial was place at SDN 3 Jati. Students' average scores increased from 40.58 before to 82.35 after adopting the Project Based Learning (PJBL) Model, which was based on data collected from the Project Based Learning (Pjbl) Learning Method (Pretest). After receiving instruction in the Project Based Learning (PJBL) paradigm, students' test scores improved. The research suggests that teachers can adopt the Project Based Learning (Pjbl) technique as an alternative to traditional classroom instruction. ABSTRAKPendekatan pembelajaran yang belum teruji menjadi dasar untuk penelitian ini di SD N 3 Jati Blora. Mengetahui seberapa baik model Project Based Learning (Pjbl) dalam mengajarkan konten Siklus Air kelas empat di SDN 3 Jati Blora adalah tujuan utama dari penelitian ini. Studi ini menggunakan pendekatan kuantitatif dengan membandingkan peserta sebelum dan sesudah intervensi. Semua siswa yang terdaftar di SDN 3 Jati Blora selama tahun ajaran 2024–25 menjadi populasi dalam penelitian ini. Tujuh belas siswa kelas empat dijadikan sampel. Instrumen diuji untuk keandalan dan validitas. Informasi yang digunakan dalam penelitian ini berasal dari beberapa sumber, termasuk pengujian, dokumentasi, dan observasi. Uji coba 25 pertanyaan dilakukan di SDN 3 Jati. Rata-rata nilai siswa meningkat dari 40,58 sebelum menjadi 82,35 setelah mengadopsi Model Pembelajaran Berbasis Proyek (PJBL), yang didasarkan pada data yang dikumpulkan dari Metode Pembelajaran Berbasis Proyek (Pjbl). (Pretest). Setelah menerima instruksi dalam paradigma Project Based Learning (PJBL), nilai ujian siswa meningkat. Penelitian tersebut menyarankan bahwa guru dapat mengadopsi teknik Pembelajaran Berbasis Proyek (Pjbl) sebagai alternatif untuk instruksi kelas tradisional.
Copyrights © 2024