Rayah Al Islam : Jurnal Ilmu Islam
Vol 8 No 4 (2024): Rayah Al Islam November 2024

Pendidikan Moral Dalam Hubungan Pendidik dan Peserta Didik Menurut Al-Qur’an

Astuti, Winda (Unknown)
Amami, Lovia (Unknown)
Raihani, Sherly (Unknown)
Karnedi, Rozian (Unknown)



Article Info

Publish Date
01 Nov 2024

Abstract

Dekadensi moral di masyarakat sering kali disalahkan pada lembaga pendidikan dan para pendidik. Karena dalam hal ini telah mengabaikan peranan orang tua dan masyarakat dalam pendidikan. Dimana tugas untuk mendidik seharusnya menjadi kolaborasi antara orang tua dan lembaga pendidikan. Maka dari itu, pendidik yang ideal harus memenuhi kriteria tertentu, termasuk kompetensi dan moralitas, serta memahami pendidikan dari pandangan Islam. Pada artikel ini, akan membahas pandangan Al-Qur'an sebagai fungsi dari sumber pendidikan utama, yang mengandung pedoman relevan untuk berbagai aspek kehidupan, termasuk pendidikan. Metode pendidikan yang baik menurut Al-Qur'an melibatkan hikmah dan pelajaran yang baik, sehingga menghasilkan generasi yang cerdas secara spiritual dan intelektual. Pada artikel ini memahami kajian tafsir tematik dengan cara pendekatan metodologi pendidikan dalam pandangan qur’an. Dapat diketahui, bahwa hasil penelitian ini menegaskan pendidikan dalam Islam memiliki dimensi yang luas, mencakup aspek spiritual, moral, dan sosial. Pendidik dan peserta didik yang menjadi peran untuk saling mendukung dalam mencapai tujuan pendidikan moral. Melalui pemahaman yang mendalam terhadap ayat-ayat Al-Qur'an, diharapkan pendidikan dapat menjadi alat yang efektif dalam membentuk karakter dan meningkatkan kualitas generasi masa depan. Moral decadence in society is often blamed on educational institutions and educators. Because in this case it has ignored the role of parents and the community in education. Where the task of educating should be a collaboration between parents and educational institutions. Therefore, the ideal educator must meet certain criteria, including competence and morality, as well as understand education from an Islamic point of view. In this article, we will discuss the view of the Qur'an as a function of the main source of education, which contains relevant guidelines for various aspects of life, including education. A good educational method according to the Qur'an involves wisdom and good lessons, so as to produce a generation that is spiritually and intellectually intelligent. In this article, we understand the study of thematic interpretation by means of an educational methodology approach in the view of the Qur'an. It can be seen that the results of this study confirm that education in Islam has a broad dimension, covering spiritual, moral, and social aspects. Educators and students are the role to support each other in achieving the goals of moral education. Through a deep understanding of the verses of the Qur'an, it is hoped that education can be an effective tool in shaping character and improving the quality of future generations

Copyrights © 2024






Journal Info

Abbrev

rais

Publisher

Subject

Religion Economics, Econometrics & Finance Education Languange, Linguistic, Communication & Media Law, Crime, Criminology & Criminal Justice

Description

Rayah Al-Islam (p-ISSN: 2503-3816, e-ISSN: 2686-2018) is a Journal of Islamic studies published twice a year, this scientific publication is managed by the Institute for Research and Community Service (LP2M) Ar-Raayah Arabic Language College (STIBA) Sukabumi. This journal focuses on the study of ...