Rayah Al Islam : Jurnal Ilmu Islam
Vol 8 No 4 (2024): Rayah Al Islam November 2024

Implementasi Pembelajaran Berbasis Riset Untuk Meningkatkan Keterampilan Meneliti Mahasiswa

Haryanti, Yuyun (Unknown)
Wardan, Khusnul (Unknown)



Article Info

Publish Date
09 Dec 2024

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis implementasi pembelajaran berbasis riset dalam meningkatkan keterampilan meneliti mahasiswa. Pembelajaran berbasis riset memposisikan mahasiswa sebagai pembelajar aktif, mendorong mereka untuk terlibat langsung dalam proses penemuan pengetahuan baru melalui kegiatan penelitian. Sebuah tinjauan literatur mengungkapkan bahwa pembelajaran berbasis penelitian menawarkan banyak manfaat, seperti meningkatkan kemampuan berpikir kritis, analitis, dan pemecahan masalah, serta meningkatkan motivasi siswa. Selain itu, pembelajaran berbasis penelitian dapat menumbuhkan kreativitas dan inovasi di kalangan mahasiswa. Tantangan dalam mengimplementasikan pembelajaran berbasis riset antara lain kurangnya dukungan fakultas, fasilitas penelitian yang terbatas, dan motivasi mahasiswa yang kurang. Penelitian ini menyimpulkan bahwa pembelajaran berbasis riset merupakan pendekatan pedagogis yang efektif untuk meningkatkan kualitas pendidikan tinggi. Implementasi yang konsisten dan berkelanjutan diharapkan dapat menghasilkan lulusan yang berkualitas dan mampu bersaing di era global This study aims to analyze the implementation of research-based learning in enhancing students' research skills. Research-based learning positions students as active learners, encouraging them to be directly involved in the process of discovering new knowledge through research activities. A literature review reveals that research-based learning offers numerous benefits, such as improving critical thinking, analytical, and problem-solving skills, as well as boosting students' motivation. Additionally, research-based learning can foster creativity and innovation among students. Challenges in implementing research-based learning include a lack of faculty support, limited research facilities, and insufficient student motivation. This study concludes that research-based learning is an effective pedagogical approach for enhancing higher education quality. Consistent and sustainable implementation is expected to produce graduates who are well-qualified and capable of competing in the global era.

Copyrights © 2024






Journal Info

Abbrev

rais

Publisher

Subject

Religion Economics, Econometrics & Finance Education Languange, Linguistic, Communication & Media Law, Crime, Criminology & Criminal Justice

Description

Rayah Al-Islam (p-ISSN: 2503-3816, e-ISSN: 2686-2018) is a Journal of Islamic studies published twice a year, this scientific publication is managed by the Institute for Research and Community Service (LP2M) Ar-Raayah Arabic Language College (STIBA) Sukabumi. This journal focuses on the study of ...