Rayah Al Islam : Jurnal Ilmu Islam
Vol 8 No 4 (2024): Rayah Al Islam November 2024

Konsep Kurikulum Pendidikan Islam Moderat Prespektif Syekh Nawawi Al Bantani Dalam Kitab Tafsir Marah Labid

Imanul Hakim, Moh Fadjar (Unknown)
Farih, Muhammad (Unknown)



Article Info

Publish Date
19 Dec 2024

Abstract

Pendidikan adalah fondasi dari sebuah bangsa yang kuat. Kurikulum menentukan keberhasilan pembelajaran dan mempersiapkan siswa untuk masa depan. Perencanaan pendidikan harus didasarkan pada ketakwaan kepada Allah. Integrasi nilai-nilai moderat ke dalam kurikulum pendidikan mendukung toleransi dan persatuan, terutama dalam masyarakat majemuk seperti Indonesia. Pemikiran Syekh Nawawi Al-Bantani tentang moderasi beragama relevan dalam konteks kurikulum pendidikan Islam moderat. Rumusan masalahnya adalah sebagai berikut: 1. Bagaimana Konsep Kurikulum Pendidikan Islam Moderat Perspektif Syekh Nawawi Al-Bantani? 2. Bagaimana Relevansi Kurikulum Pendidikan Islam Moderat Perspektif Syekh Nawawi Al-Bantani dengan Pendidikan Islam Modern? Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif deskriptif dengan metode penelitian kepustakaan (library research), dengan mengandalkan sumber-sumber primer dan sekunder. Teknik analisis data yang digunakan adalah analisis isi dan analisis historis. Berdasarkan temuan penelitian, konsep kurikulum pendidikan Islam moderat perspektif Syekh Nawawi Al-Bantani menekankan pada nilai-nilai Islam yang universal seperti toleransi, saling menghargai, keadilan, dan pemahaman yang terbuka terhadap perbedaan. Konsep ini relevan dengan pendidikan Islam modern yang bertujuan untuk menciptakan individu yang berpengetahuan luas, kreatif, mandiri, dan bertaqwa kepada Allah. Konsep ini secara signifikan berkontribusi dalam memajukan pendidikan Islam modern, menjadikan kurikulum sebagai instrumen yang efektif untuk membangun masyarakat yang harmonis dan beradab. Education is the foundation of a strong nation. The curriculum determines the success of learning and prepares students for the future. Educational planning should be based on piety towards Allah. The integration of moderate values into the education curriculum supports tolerance and unity, especially in pluralistic societies like Indonesia. Sheikh Nawawi Al-Bantani's thoughts on religious moderation are relevant in the context of moderate Islamic education curriculum. The formulation of the problem is as follows: 1. What is the Concept of Moderate Islamic Education Curriculum from the Perspective of Sheikh Nawawi Al-Bantani? 2. How Relevant is the Moderate Islamic Education Curriculum from the Perspective of Sheikh Nawawi Al-Bantani to Modern Islamic Education? This research employs a descriptive qualitative approach with a library research method, relying on primary and secondary sources. The data analysis techniques used are content analysis and historical analysis. Based on the research findings, the concept of a moderate Islamic education curriculum from Syekh Nawawi Al-Bantani's perspective emphasizes universal Islamic values such as tolerance, mutual respect, justice, and an open understanding of differences. This concept is relevant to modern Islamic education, aiming to create knowledgeable, creative, independent individuals who are devoted to Allah. This concept significantly contributes to advancing modern Islamic education, making the curriculum an effective instrument for building a harmonious and civilized society.

Copyrights © 2024






Journal Info

Abbrev

rais

Publisher

Subject

Religion Economics, Econometrics & Finance Education Languange, Linguistic, Communication & Media Law, Crime, Criminology & Criminal Justice

Description

Rayah Al-Islam (p-ISSN: 2503-3816, e-ISSN: 2686-2018) is a Journal of Islamic studies published twice a year, this scientific publication is managed by the Institute for Research and Community Service (LP2M) Ar-Raayah Arabic Language College (STIBA) Sukabumi. This journal focuses on the study of ...