This study aims to determine the effect of learning models and learning motivation on mathematics learning creativity in Depok City. This type of research is experimental research. This research was conducted at SMK YPPD Depok in the 2022-2023 academic year. The sample of this study consisted of class XI TKJ 1 and class XI AKT as the experimental group, class XI TKJ 2 and class XI PJ as the control group consisting of 40 students in each class. In conducting this study, the author used a randomized control group design with a 2x2 factorial design. This study consists of two independent variables and one dependent variable. This study reveals that there is a significant difference between the Inductive Model and the Cooperative Model in influencing students' mathematical creativity. The Inductive Model has a stronger impact on student creativity, while the Cooperative Model does not. Students who are more motivated are more creative in learning. The interaction between the Inductive Model and Motivation is also significant in influencing student creativity. ABSTRAKPenelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh model pembelajaran dan motivasi belajar terhadap kreativitas belajar matematika di Kota Depok. Jenis penelitian ini adalah penelitian eksperimen. Penelitian ini di laksanakan di SMK YPPD Depok pada tahun pembelajaran 2022-2023. Sampel penelitian ini terdiri dari kelas XI TKJ 1 dan Kelas XI AKT sebagai kelompok eksperimen, kelas XI TKJ 2 dan kelas XI PJ sebagai kelompok control yang tediri dari tiap masing masing kelas 40 siswa. Dalam melakukan penelitian ini penulis menggunakan desain eksperimen randomized control group design dengan rancangan faktorial 2x2. Penelitian ini terdiri atas dua variable bebas, dan satu variable terikat. Penelitian ini mengungkap bahwa terdapat perbedaan yang signifikan antara Model Induktif dan Model Kooperatif dalam memengaruhi kreativitas matematika siswa. Model Induktif memiliki dampak yang lebih kuat terhadap kreativitas siswa, sedangkan Model Kooperatif tidak. Siswa yang lebih termotivasi lebih kreatif dalam belajar. Interaksi antara Model Induktif dan Motivasi juga signifikan dalam memengaruhi kreativitas siswa.
Copyrights © 2024