Abstract. This study aims to analyze multiple choice question items related to business process elements in the field of financial accounting for 10th grade vocational students using the Anates application. The methods used include evaluating the validity, reliability, difficulty level, and differentiating power of each item. Data were collected from questions that had been given to students and analyzed quantitatively. The results showed that most of the items met the criteria for good validity and reliability, although there were some items that needed to be improved in terms of difficulty level and differentiating power. These findings provide important insights for the development of teaching materials and the preparation of evaluation questions in accounting. This research is expected to contribute to improving the quality of accounting education in SMK and assist teachers in designing more effective questions to measure students' competencies in facing the challenges of an increasingly complex world of work. Abstrak. Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis butir soal pilihan ganda yang berkaitan dengan elemen proses bisnis di bidang akuntansi keuangan pada siswa kelas 10 SMK menggunakan aplikasi Anates. Metode yang digunakan meliputi evaluasi validitas, reliabilitas, tingkat kesulitan, dan daya pembeda dari setiap butir soal. Data dikumpulkan dari soal-soal yang telah diberikan kepada siswa dan dianalisis secara kuantitatif. Hasil penelitian menunjukkan bahwa sebagian besar butir soal memenuhi kriteria validitas dan reliabilitas yang baik, meskipun terdapat beberapa soal yang perlu diperbaiki dalam hal tingkat kesulitan dan daya pembeda. Temuan ini memberikan wawasan penting bagi pengembangan materi ajar dan penyusunan soal evaluasi di bidang akuntansi. Penelitian ini diharapkan dapat berkontribusi pada peningkatan kualitas pendidikan akuntansi di SMK serta membantu guru dalam merancang soal yang lebih efektif untuk mengukur kompetensi siswa dalam menghadapi tantangan dunia kerja yang semakin kompleks.
Copyrights © 2024