Indonesia Berdaya
Vol 6, No 1 (2025)

Desiminasi Penggunaan G-Docs Dalam Pemberian Umpan Balik Hasil Penilaian Keterampilan Menulis di Perguruan Tinggi (Dissemination of the Use of G-Docs in Providing Feedback on Writing Skills Assessment Results in Higher Education)

Thamrin, Nur Sehang (Unknown)
Maghfira, Maghfira (Unknown)
Putri, Dwi (Unknown)



Article Info

Publish Date
04 Dec 2024

Abstract

Berdasarkan analisis permasalahan yang dihadapi oleh mitra dalam hal ini dosen dan mahasiswa Program Studi Pendidikan Bahasa Inggris Universitas Muhammadiyah Palu adalah rendahnya kemampuan menulis mahasiswa. Salah satu faktor penyebab kondisi tersebut adalah kurangnya umpan balik yang optimal dari dosen terhadap hasil penilaian keterampilan menulis mahasiswa secara sistematis dan berkesinambungan dikarenakan minimnya waktu yang dibutuhkan saat proses pembelajaran di kelas. Padahal, pemberian umpan balik sangat penting bagi mahasiswa untuk berlatih menulis secara sistematis dan berkesinambungan. Kemajuan teknology dapat digunakan untuk memaksimalkan pemberian umpan balik kepada siswa. Oleh karena itu, untuk mendorong dosen agar rutin memberikan umpan balik terhadap hasil karya mahasiswa, maka program pengabdian kepada masyarakat ini memberikan desiminasi kepada dosen dan mahasiswa tentang cara memanfaatkan platform pembelajaran berbasis elektronik yaitu dengan menggunakan aplikasi G-Docs. Desiminasi ini terdiri dari tiga tahap yaitu; persiapan, pelaksanaan, dan evaluasi. Program ini bertujuan untuk melatih dosen dan mahasiswa dalam memberikan umpan balik melalui G-Docs. Berdasarkan hasil evaluasi, dosen dan mahasiswa memberikan respon positif terhadap penggunaan G-Docs dalam memberikan umpan balik. Respon positif juga diberikan terhadap program pelatihan G-Docs.Abstract. Based on the study of the issue experienced by partners in this case, both instructors and learners of the English Language Education Program at one private institution in Palu City is the low students’ writing skills. The absence of constructive and sustained feedback from teachers on students' writing skills resulting from the limited amount of time required throughout the learning process in class is one of the elements aggravating this condition. Actually, a student's capacity to practice writing methodically and consistently depends much on receiving feedback. Modern technologies allow one to maximize the availability of comments to pupils. Thus, this community service program offers instructors and students distribution on an electronic-based learning platform, especially using the G-Docs application, encouraging lecturers to submit comments on student work consistently. Three stages characterize this sharing: planning, execution, and assessment. This initiative seeks to equip teachers and students to use G-Docs for feedback. The evaluation results showed that teachers and students responded favorably about using G-Docs for feedback. The G-Docs training program has received excellent comments.

Copyrights © 2025






Journal Info

Abbrev

ib

Publisher

Subject

Arts Humanities Economics, Econometrics & Finance Education Health Professions Medicine & Pharmacology Nursing Public Health Social Sciences Veterinary Other

Description

The aim of this journal publication is to disseminate the conceptual thoughts or ideas and research results that have been achieved in the area of community services. Indonesia Berdaya particularly focuses on the main problems in the development of the sciences of community services areas as ...