This research aims to improve the ability to sort objects based on glass media in PAUD children for the 2021/2022 academic year. This research was carried out at PAUD, at the address. This research used classroom action research (PTK) with research subjects in group A PAUD children, totaling 15 students consisting of 9 boys and 6 girls. This research was carried out over 3 cycles with general procedures including stages 1) Planning, 2) Implementation, 3) Observation, 4) Reflection. This research data is data on developments in recognizing numbers, the indicators used are observation guidelines which refer to established indicators and techniques, the data analysis used is qualitative by processing data collected through observation. In ordering the height of objects, it is evident from the results obtained by children that it can be seen from the average percentage results in cycle I (53%) and increased again in cycle II (67%) and increased again in cycle III (80%) which continued to increase. The conclusion of this research is that the activity of sorting the height of objects using glasses can improve children's cognitive abilities. ABSTRAKPenelitian ini bertujuan untuk mengupayakan peningkatan kemampuan mengurutkan objek berbasis media gelas pada anak PAUD tahun pelajaran 2021/2022. Penelitian ini dilaksanakan di PAUD, dengan alamat. Penelitian ini menggunakan penelitian tindakan kelas (PTK) dengan subjek penelitian anak kelompok A PAUD Yang berjumlah 15 anak didik terdiri dari 9 anak laki-laki dan 6 anak perempuan. Penelitian ini dilakukan selama 3 siklus dengan prosedur umum meliputi tahapan 1) Perencanaan, 2) Pelaksanaan, 3) Pengamatan, 4) Refleksi. Data penelitian ini adalah data perkembangan dalam mengenal angka, indikator yang digunakan adalah pedoman observasi yang mengacu pada indikator yang ditetapkan dan teknik, anĂ¡lisis data yang digunakan adalah kualitatif dengan mengolah data yang terkumpul melalui observasi. Dalam mengurutkan tinggi benda terbukti dari hasil yang diperoleh anak dapat dilihat dari rata-rata hasil prosentase pada siklus I (53%) dan meningkat lagi pada siklus II (67%) dan meningkat lagi pada siklus III (80%) terus mengalami peningkatan. Kesimpulan hasil penelitian ini adalah kegiatan mengurutkan tinggi objek melalui media gelas dapat meningkatkan kemampuan anak secara kognitif.
Copyrights © 2024