This study aims to improve students' literacy skills at Sekolah Pustaka Lontara through interactive literacy-based learning. The issue of low reading interest and literacy comprehension among students has prompted the need for more effective and enjoyable teaching methods. The interactive learning implemented includes activities such as group reading, group discussions, and educational games designed to stimulate interest and reading skills. The research uses a qualitative approach with techniques such as observation, interviews, and analysis of students' learning outcomes. The results show a significant improvement in students' literacy comprehension, reflected in literacy test results and student responses to reading activities. The use of interactive learning also encourages students to be more actively engaged and enjoy the learning process. This program demonstrates that an interactive approach can be an effective solution to enhancing literacy skills in schools facing challenges related to resources and student interest. The study recommends integrating interactive methods into the curriculum to achieve more optimal literacy outcomes. Abstrak Kegiatan ini bertujuan untuk meningkatkan kemampuan literasi siswa di Sekolah Pustaka Lontara melalui pembelajaran interaktif berbasis literasi. Permasalahan rendahnya minat baca dan pemahaman literasi di kalangan siswa memicu perlunya metode pengajaran yang lebih efektif dan menyenangkan. Pembelajaran interaktif yang diterapkan melibatkan kegiatan membaca bersama, diskusi kelompok, serta permainan edukatif yang dirancang untuk merangsang minat dan keterampilan membaca. Metode penelitian yang digunakan adalah pendekatan kualitatif dengan teknik observasi, wawancara, dan analisis hasil belajar siswa. Hasil penelitian menunjukkan adanya peningkatan signifikan dalam pemahaman literasi siswa, yang tercermin dari hasil tes literasi dan respons siswa terhadap kegiatan membaca. Penggunaan pembelajaran interaktif juga mendorong siswa untuk lebih aktif berpartisipasi dan menikmati proses belajar. Program ini menunjukkan bahwa pendekatan interaktif dapat menjadi salah satu solusi efektif dalam meningkatkan kemampuan literasi di sekolah-sekolah yang masih menghadapi tantangan dalam hal sumber daya dan minat siswa. Penelitian ini merekomendasikan integrasi metode interaktif dalam kurikulum untuk mencapai hasil literasi yang lebih optimal.
Copyrights © 2024