Proceedings Series of Educational Studies
2024: Seminar Nasional “Penguatan Kompetensi Guru dan Tenaga Kependidikan dalam Program Guru Pengger

Sistematic Literature Review: Strategi Mengajar Guru dalam Meningkatkan Motivasi Siswa melalui Metode Diferensiasi

Yunizar, Ramadhani Eva (Unknown)



Article Info

Publish Date
07 Oct 2024

Abstract

Abstract Student motivation has a significant impact on their learning outcomes and understanding. The teacher's role is very important in increasing student motivation, and one effective approach is through the application of the differentiation method. The differentiation learning method is an instructional strategy that allows teachers to respond to differences between students and adapt teaching to suit their individual needs. Therefore, this article aims to find out several strategies used by teachers in the redefined learning process. This research uses a qualitative approach with the SLR type by collecting several literature related to the topic of discussion via the Google Scoolat and SINTA search engines which is then analyzed until the selected topic is found according to the PRISMA flow. The results of the research show that (1) The differentiation learning approach is effective in helping develop students' critical, creative and innovative thinking skills, (2) This learning model encourages the development of higher order thinking skills and everyday problem solving, (3) Teachers have an important role in designing learning strategies that suit students' needs, while providing feedback effective, (4) Student-centered and differentiated approaches help improve student activities and learning outcomes. Abstrak Motivasi siswa memiliki dampak signifikan terhadap hasil belajar dan pemahaman mereka. Peran guru sangat penting dalam meningkatkan motivasi siswa, dan salah satu pendekatan yang efektif adalah melalui penerapan metode diferensiasi. Metode pembelajaran diferensiasi merupakan suatu strategi instruksional yang memungkinkan guru untuk merespons perbedaan antar siswa dan menyesuaikan pengajaran agar sesuai dengan kebutuhan individu mereka. Oleh karena itu, artikel ini bertujuan untuk mengetahui beberapa strategi yang dilakukan oleh guru dalam prose pembelajaran direfensiasi. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif dengan jenis SLR dengan cara mengumpulkan beberapa literatur yang terkait dengan topik pembahasan melalui search engine Google Scoolat dan SINTA yang kemudian dianalisis hingga ditemukan topik ynag terpilih sesuai dengan alur PRISMA. Hasil penelitian menunjukkan bahwa (1) Pendekatan pembelajaran diferensiasi efektif membantu mengembangkan keterampilan berpikir kritis, kreatif, dan inovatif siswa, (2) Model pembelajaran ini mendorong pengembangan keterampilan berpikir tingkat tinggi dan pemecahan masalah sehari-hari, (3) Guru memiliki peran penting dalam merancang strategi pembelajaran yang sesuai dengan kebutuhan siswa, sambil memberikan feedback yang efektif, (4) Pendekatan berpusat pada siswa dan diferensiasi membantu meningkatkan aktivitas dan hasil belajar siswa.

Copyrights © 2024






Journal Info

Abbrev

pses

Publisher

Subject

Education

Description

The proceedings series Proceedings of Educational Study Seriesaims to publish proceedings from conferences on the theories and methods in fields of ...