Jurnal Ilmu Pendidikan Indonesia
Vol 12 No 3 (2024): JURNAL ILMU PENDIDIKAN INDONESIA

DEVELOPMENT OF GUIDED INQUIRY-BASED E-MODULE ON COLLIGATIVE PROPERTIES OF SOLUTIONS TO IMPROVE SCIENCE LITERACY ABILITY AND CHEMISTRY LEARNING OUTCOMES

Winarni, Endang (Unknown)
Samosir, Hotlan (Unknown)
Samosir, Rendra Christian (Unknown)



Article Info

Publish Date
05 Oct 2024

Abstract

Abstract: This study aims to the feasibility of guided inquiry-based Chemistry e-modules on the material of colligative properties of solutions, improve science literacy skills and learning outcomes of students. The research sample was the population of class XII MIPA3 SMA Negeri 1 Bintuni with a total of 33 students. Data collection using purposive sampling technique, Research instruments are material feasibility validation sheet and media feasibility, teacher response sheet, student response sheet, The results showed: 1) The feasibility of chemistry e-modules from material expert validators and media experts is 97% very feasible category, 88% teacher response is very good category, and 91% student response is very good category. 2) Students' science literacy skills average n-Gain test 0.46 medium category. 3) Increased learning outcomes of students on average n-Gain test 0.56 medium category. Keywords: Quided Inquisiry; Chemistry E-Module; Colligative Properties Of Solutions Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk kelayakan e-modul Kimia berbasis guided inquiry pada materi sifat koligatif larutan, meningkatkan kemampuan literasi sains dan hasil belajar peserta didik. Sampel penelitian adalah populasi kelas XII MIPA3 SMA Negeri 1 Bintuni dengan jumlah 33 peserta didik. Pengumpulan data menggunakan teknik purposive sampling, Instrumen penelitian yaitu lembar validasi kelayakan materi dan kelayakan media, lembar respon guru , lembar respon peserta didik, Hasil penelitian menunjukkan: 1) Kelayakan e-modul kimia dari validator ahli materi dan ahli media sebasar 97% kategori sangat layak, respon guru 88 % kategori sangat baik, dan respon peserta didik 91% kategori sangat baik. 2) Kemampuan literasi sains peserta didik rata-rata uji n-Gain 0,46 kategori sedang. 3) Peningkatan hasil belajar peserta didik ratarata uji n-Gain 0,56 kategori sedang. Kata Kunci: Quided Inkuiry; E-Modul Kimia; Sifat Koligatif Larutan

Copyrights © 2024






Journal Info

Abbrev

JIPI

Publisher

Subject

Biochemistry, Genetics & Molecular Biology Chemistry Education Mathematics Physics

Description

Jurnal Ilmu Pendidikan Indonesia (JIPI) adalah terbitan berkala ilmiah yang diterbitkan oleh Program magister Pendidikan IPA, Program Pascasrjana Universitas cendrawasih. JIPI terbit 3 kali dalam setahun pada bulan Februari, Juni dan Oktober. JIPI merupakan sarana publikasi bagi akademisi dan ...