This study aims to examine the effect of Team Games Tournament (TGT) learning model on mathematics learning outcomes of grade X students at SMAN 1 Gondangwetan, Pasuruan. This study used an experimental control group pretest-posttest design, with the experimental group applying the TGT model and the control group using conventional methods. Data were obtained through observation of student activity and learning outcome tests (pre-test and post-test), which were analyzed by t-test. The results showed that the TGT model improved student learning outcomes, as seen from the increase in the average post-test score in the experimental group compared to the control group. The t-test resulted in which showed a significant difference. The TGT model proved to be effective in improving student activeness and learning outcomes. Therefore, this model is recommended to be applied in learning mathematics to increase students' motivation and understanding. Penelitian ini bertujuan untuk menguji pengaruh model pembelajaran Team Games Tournament (TGT) terhadap hasil belajar matematika siswa kelas X di SMAN 1 Gondangwetan, Pasuruan. Penelitian ini menggunakan desain eksperimen control group pretest-posttest design, dengan kelompok eksperimen yang menerapkan model TGT dan kelompok kontrol yang menggunakan metode konvensional. Data diperoleh melalui observasi aktivitas siswa dan tes hasil belajar (pre-test dan post-test), yang dianalisis dengan uji-t. Hasil penelitian menunjukkan bahwa model TGT meningkatkan hasil belajar siswa, terlihat dari kenaikan nilai rata-rata post-test pada kelompok eksperimen dibandingkan kelompok kontrol. Uji-t menghasilkan yang menunjukkan perbedaan signifikan. Model TGT terbukti efektif dalam meningkatkan keaktifan dan hasil belajar siswa. Oleh karena itu, model ini disarankan untuk diterapkan dalam pembelajaran matematika untuk meningkatkan motivasi dan pemahaman siswa.
Copyrights © 2025