Intolerance is one of the main challenges in the digitalization era, where unfiltered information flows often trigger social conflict and polarization. This article aims to explore the role of multicultural education as a solution in overcoming the challenges of intolerance amid the development of digital technology. Using a qualitative approach based on literature review, this research analyzes the concept of multicultural education, the challenges of intolerance in the digital era, and relevant implementation strategies. The results show that multicultural education has great potential in shaping attitudes of tolerance, appreciating diversity, and developing cross-cultural understanding. However, its success requires the integration of digital technology, active involvement of educators, and strong policy support. This article recommends the development of a digital-based inclusive curriculum and the improvement of digital literacy as strategic steps to realize a harmonious and tolerant society. Abstrak Intoleransi menjadi salah satu tantangan utama di era digitalisasi, di mana arus informasi yang tidak terfilter seringkali memicu konflik sosial dan polarisasi. Artikel ini bertujuan untuk mengeksplorasi peran pendidikan multikultural sebagai solusi dalam mengatasi tantangan intoleransi di tengah perkembangan teknologi digital. Dengan pendekatan kualitatif berbasis kajian pustaka, penelitian ini menganalisis konsep pendidikan multikultural, tantangan intoleransi di era digital, serta strategi implementasi yang relevan. Hasil kajian menunjukkan bahwa pendidikan multikultural memiliki potensi besar dalam membentuk sikap toleransi, menghargai keberagaman, dan mengembangkan pemahaman lintas budaya. Namun, keberhasilannya memerlukan integrasi teknologi digital, keterlibatan aktif para pendidik, serta dukungan kebijakan yang kuat. Artikel ini merekomendasikan pengembangan kurikulum inklusif berbasis digital dan peningkatan literasi digital sebagai langkah strategis untuk mewujudkan masyarakat yang harmonis dan toleran.
Copyrights © 2024