This study aims to analyze the integration of tafsir tarbawi values in Indonesian language learning, particularly in its learning objectives. The method employed is a literature study with a qualitative research approach. The findings reveal an implicit integration between the values of tafsir tarbawi and the objectives of learning Indonesian, as they share the same purpose. The author discusses two main objectives of learning Indonesian: noble character through godliness and literacy. The author draws upon the values of tafsir tarbawi found in four verses of the Qur'an: Surah Al-Ikhlas, verse 1 (learning with godliness), Surah Al-Alaq, verses 1-4 (the command to read and write), Surah An-Nahl, verse 78, and Surah Al-A'raf, verse 204 (the command to listen attentively), and Surah Al-Hujurat, verses 1-3 (noble character in speaking). If properly implemented, these goals will yield significant benefits.ABSTRAKPenelitian ini bertujuan untuk menganalisis integrasi nilai-nilai tafsir tarbawi dalam pembelajaran bahasa Indonesia, khususnya dalam tujuan pembelajarannya. Metode yang digunakan adalah studi literatur dengan pendekatan penelitian kualitatif. Hasil penelitian menunjukkan adanya integrasi implisit antara nilai-nilai tafsir tarbawi dengan tujuan pembelajaran bahasa Indonesia, karena keduanya memiliki tujuan yang sama. Penulis membahas dua tujuan utama pembelajaran bahasa Indonesia: akhlak mulia melalui ketakwaan dan literasi. Penulis mengacu pada nilai-nilai tafsir tarbawi yang terdapat dalam empat ayat Al-Qur'an: Surat Al-Ikhlas, ayat 1 (belajar dengan ketakwaan), Surat Al-Alaq, ayat 1-4 (perintah untuk membaca dan menulis), Surat An-Nahl, ayat 78, dan Surat Al-A'raf, ayat 204 (perintah untuk mendengarkan dengan penuh perhatian), dan Surat Al-Hujurat, ayat 1-3 (akhlak yang mulia dalam berbicara). Jika diterapkan dengan baik, tujuan-tujuan ini akan menghasilkan manfaat yang signifikan.
Copyrights © 2025