The attainment of learning competencies is contingent on the quality of the offered material and the utilized learning media. Pop-up books function as captivating instructional instruments, incorporating three-dimensional elements that facilitate movement and enrich the visuals on each page. Human Anatomy and Physiology courses constitute a vital element of health education and typically necessitate appealing graphic illustrations. This study seeks to examine the impact of pop-up books on student comprehension. This research design employs a pure experimental methodology with a one-group pretest-posttest framework. The research sample comprised students from the Pharmacy Study Program at the Faculty of Medicine and Health Sciences, Jambi University, for the academic year 2020/2021. The investigated data consists of test results obtained before and after utilizing the pop-up book. The aggregate of all scores divided by the student count yields the class average. This average value determines the overall capability of the class. Subsequently, ascertain the number of students who have not met the learning success target and the percentage of those who have attained it. The research findings indicate that pop-up book media can effectively enhance student performance in Human Anatomy and Physiology courses. ABSTRAKKetercapaian kompetensi pembelajaran tidak hanya bergantung pada kualitas materi yang disampaikan, tetapi juga pada media pembelajaran yang digunakan. Buku pop-up berfungsi sebagai alat pendidikan yang menarik, menampilkan komponen tiga dimensi yang dapat memberikan gerakan dan meningkatkan citra pada setiap halaman. Mata kuliah Anatomi dan Fisiologi Manusia merupakan komponen penting dari pendidikan kesehatan dan biasanya memerlukan representasi grafis yang menarik. Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis pengaruh buku pop-up terhadap pemahaman mahasiswa. Desain penelitian ini menggunakan metodologi eksperimental murni dengan kerangka one-group pretest-posttest. Sampel penelitian yaitu mahasiswa Program Studi Farmasi Fakultas Kedokteran dan Ilmu Kesehatan Universitas Jambi, tahun akademik 2020/2021. Data yang dianalisis yaitu hasil tes yang telah diikuti sebelum dan setelah penggunaan buku pop-up. Jumlah seluruh nilai dibagi dengan jumlah mahasiswa menghasilkan rata-rata kelas. Kemampuan umum kelas dipastikan menggunakan nilai rata-rata ini. Kemudian ditentukan banyaknya mahasiswa yang belum mencapai target keberhasilan belajar dan persentase mahasiswa yang mencapainya. Hasil penelitian menunjukkan bahwa media buku pop-up dapat digunakan sebagai media pembelajaran untuk meningkatkan prestasi belajar mahasiswa dalam proses pembelajaran mata kuliah Anatomi dan Fisiologi Manusia.
Copyrights © 2025