PAUDIA: JURNAL PENELITIAN DALAM BIDANG PENDIDIKAN ANAK USIA DINI
Vol 14 No 1 Periode Desember - Februari

Correlation between Fine Motor Development and Children's Pre-Writing Skills: Korelasi antara Perkembangan Motorik Halus dan Keterampilan Pra Menulis Anak

Wahyuni, Desvi (Unknown)
Aprillia, Elisa (Unknown)
Febrianti (Unknown)
Fauzi, Muhammad (Unknown)



Article Info

Publish Date
13 Feb 2025

Abstract

Abstract This study aims to see the relationship between fine motor development and pre-writing skills in children aged 4-5. This study uses a quantitative approach in the form of correlation involving 45 children aged 4-5 years in Kindergarten X Palembang. Data collection in the study in the form of observation, questionnaires, and documentation was analyzed using SPPS version 29 to test validity, reliability, normality test, linearity test, and hypothesis test. From the calculation obtained, the value of r count = (0.343), while df = n (45) -2 = 43 with a significant level (0.05). The calculation obtained, r count > r table, shows a relationship between the two variables tested. Following the criteria for hypothesis testing, namely r count > r table, Ha is accepted and Ho is rejected. So it can be concluded that there is a relationship between fine motor development and pre-writing skills there is a relationship between fine motor development and pre-writing skills of children aged 4-5 years in Kindergarten X Palembang. Keywords: Writing; Fine Motor Skills; Early Childhood Abstrak Penelitian ini bertujuan untuk melihat hubungan antara perkembangan motorik halus dan keterampilan pra menulis pada anak usia 4-5 tahun. Penelitian ini menggunakan pendekatan kuantitatif berbentuk korelasional dengan melibatkan 45 anak usia 4-5 tahun di TK X Palembang. Pengumpulan data pada penelitian berupa observasi, angket, dan dokumentasi yang dianalisis dengan menggunakan SPPS versi 29 untuk menguji validitas, reliabilitas, uji normalitas, uji linieritas, dan uji hipotesis. Dari perhitungan tersebut diperoleh nilai r hitung= (0,343) sedangkan df= n (45)-2= 43 dengan taraf signifikan (0,05). Dari perhitungan tersebut didapat r hitung > r tabel yang menunjukkan bahwa ada hubungan antara dua variabel yang diujikan. Sesuai dengan kriteria pengujian hipotesis yakni r hitung > r tabel maka Ha diterima dan Ho ditolak. Sehingga dapat dilihat bahwa terdapat hubungan antara perkembangan motorik halus dan keterampilan pra menulis anak usia 4-5 tahun di TK X Palembang. Sehingga, dengan pemberian stimulasi yang tepat untuk perkembangan motoric halus, akan berdampak pula pada keterampilan pra menulis pada anak. Kata kunci: Pra Menulis; Motorik Halus; Anak Usia Dini

Copyrights © 2025






Journal Info

Abbrev

paudia

Publisher

Subject

Education Languange, Linguistic, Communication & Media Mathematics Social Sciences Other

Description

PAUDIA Jurnal Penelitian Dalam Bidang Pendidikan Anak Usia Dini is belongs to PG PAUD Program of Science Education Faculty in Semarang PGRI University It publishes four times a year February May August and November This journal is research outcomes which are talking about early childhood educations ...