Lattice Journal : Journal of Mathematics Education and Applied
Vol. 3 No. 1 (2023): Juni 2023

Dinamika Guru dalam Menerapkan Pembelajaran Matematika yang Menyenangkan Pada Anak Usia Dini Pasca COVID-19

NUR, ZAINAH AULIA (Unknown)
Risnawita, Risnawita (Unknown)



Article Info

Publish Date
30 Jun 2023

Abstract

Mathematics learning is a process of giving and receiving mathematical concepts between educators and students. In early childhood, the process of learning mathematics must be done with fun because at that age children learn through play. However, on the other side, it turns out that the COVID-19 pandemic occurred resulted in a significant impact for PAUD teachers in the teaching process, especially those experienced by teachers at PAUD in Payakumbuh City. The results of this study indicate that there are dynamics experienced by PAUD teachers in teaching, especially in applying fun mathematics learning to their students, including: 1) changes in children's behavior that are increasingly difficult to interact with, 2) lack of children's motivation to learn and socialize, and 3) the lack of teacher knowledge regarding the importance of fun mathematics learning methods in inculcating good mathematical concepts in children. Pembelajaran matematika merupakan suatu proses pemberian dan penerimaan konsep matematika yang dilakukan antara pendidik dan peserta didik. Pada anak usia dini, proses pembelajaran matematika haruslah dilakukan dengan menyenangkan karena pada usia tersebut anak belajar melalui bermain. Namun, di sisi lain ternyata pandemi COVID-19 yang terjadi mengakibatkan dampak yang cukup signifikan bagi guru PAUD dalam proses mengajarnya terutama yang dialami oleh guru di salah satu PAUD di Kota Payakumbuh. Hasil dari penelitian ini menunjukkan bahwa adanya dinamika yang dialami oleh guru PAUD dalam mengajar terutama dalam menerapkan pembelajaran matematika yang menyenangkan kepada peserta didiknya, diantaranya: 1) perubahan perilaku anak yang semakin sulit untuk diajak berinteraksi, 2) kurangnya motivasi anak untuk belajar dan bersosialisasi, dan 3) minimnya pengetahuan guru terkait pentingnya metode pembelajaran matematika yang menyenangkan dalam penanaman konsep matematika yang baik pada anak.

Copyrights © 2023






Journal Info

Abbrev

lattice

Publisher

Subject

Mathematics

Description

Lattice Journal : Journal of Mathematics Education and Applied (e-ISSN : 2798-4621 | p-ISSN : 2798-6470) is a journal which is published by Rumah Jurnal Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Bukittinggi, West Sumatera Indonesia. The journal is published twice a year in June and December. Lattice ...