Paedagoria : Jurnal Kajian, Penelitian dan Pengembangan Kependidikan
Vol 16, No 2 (2025): April

ARGUMENT-DRIVEN INQUIRY LEARNING MODEL ON STUDENTS` ABILITY TO SCIENTIFIC ARGUMENTATION SKILLS ABOUT REACTION RATE MATERIAL

Prastika, Nanda Diah (Unknown)
Lestari, Sri (Unknown)
Rahmadani, Agung (Unknown)



Article Info

Publish Date
06 Apr 2025

Abstract

Abstrak: Program pendidikan saat ini dirancang untuk membangun kompetensi abad ke-21, dengan salah satu pendekatannya adalah pelatihan keterampilan argumentasi untuk mempertajam kemampuan berpikir kritis. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui bagaimana model pembelajaran Argument-Driven Inquiry (ADI) memengaruhi kemampuan siswa dalam membuat argumen. Penelitian ini menggunakan desain eksperimen semu dengan tipe static group comparison design. Hasil uji independent t-test menunjukan nilai sig. sebesar 0,001 lebih kecil dari 0,05 yang mengindikasikan adanya perbedaan signifikan antara rata-rata hasil test argumentasi pada kelas eksperimen dan kelas kontrol. Temuan tersebut menunjukan bahwa model pembelajaran ADI secara signifikan memengaruhi kemampuanĀ argumentasi siswa pada materi laju reaksi.Abstract: The current education program is designed to develop 21st-century skills, with one approach being the training of argumentation skills to sharpen critical thingking skills. The purpose of this research is to find out how the Argument-Driven Inquiry (ADI) learning model affects students ability to make arguments. This research uses a quasi experimental design with a static group comparison design type. The results of the independent t-test showed a sig. value of 0.001 smaller than 0.05 which indicated a significant difference between the average argumentation test result in the experimental and control classes. These findings indicate that the ADI learning model significantly impacts students argumentation skills.

Copyrights © 2025






Journal Info

Abbrev

paedagoria

Publisher

Subject

Education

Description

Theoretical studies, research and development of teaching materials, activities, models or learning media in the field of education include mathematics and natural sciences (physics, chemistry, biology, science, ICT, and its applications); (2) social science, history, geography, culture and economy; ...