This study discusses the holistic strategies implemented by Early Childhood Education (PAUD) teachers in shaping children's religious character from an early age. The issue underlying this study is the low internalization of religious values in early childhood due to a lack of integrated approaches in the learning process. The purpose of this study is to explore the holistic strategies applied by teachers in instilling religious character in young children, encompassing cognitive, affective, and psychomotor aspects in an integrated manner. The method used in this study is a qualitative approach with a case study design. Data collection was conducted through observation, in-depth interviews, and documentation in several PAUD institutions in a specific area. The obtained data were analyzed using thematic analysis techniques. The results of the study show that PAUD teachers implement holistic strategies by integrating daily worship routines, using storytelling methods with exemplary tales, religious value-based play activities, and collaborating with parents in character formation. The discussion reveals that consistent implementation of holistic strategies can enhance children's understanding of religious values, such as honesty, gratitude, and empathy. This study concludes that the implementation of holistic strategies by PAUD teachers significantly contributes to shaping children's religious character from an early age. The implications of these findings encourage intensive training for teachers and strengthened collaboration with families to create a learning environment that optimally supports the development of children's religious character. [Penelitian ini membahas strategi holistik yang diterapkan oleh guru Pendidikan Anak Usia Dini (PAUD) dalam membentuk karakter religius anak sejak dini. Permasalahan yang mendasari kajian ini adalah rendahnya internalisasi nilai-nilai religius pada anak usia dini akibat kurangnya pendekatan terintegrasi dalam proses pembelajaran. Tujuan penelitian ini adalah untuk mengeksplorasi strategi holistik yang diterapkan guru dalam menanamkan karakter religius pada anak usia dini, mencakup aspek kognitif, afektif, dan psikomotorik secara terpadu. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah pendekatan kualitatif dengan desain studi kasus. Pengumpulan data dilakukan melalui observasi, wawancara mendalam, dan dokumentasi pada beberapa lembaga PAUD di wilayah tertentu. Data yang diperoleh dianalisis menggunakan teknik analisis tematik. Hasil penelitian menunjukkan bahwa guru PAUD mengimplementasikan strategi holistik dengan mengintegrasikan pembiasaan ibadah harian, penggunaan metode bercerita dengan kisah teladan, aktivitas bermain berbasis nilai-nilai agama, serta kolaborasi dengan orang tua dalam pembentukan karakter anak. Pembahasan mengungkap bahwa penerapan strategi holistik yang konsisten mampu meningkatkan pemahaman anak terhadap nilai-nilai religius, seperti kejujuran, rasa syukur, dan empati. Penelitian ini menyimpulkan bahwa penerapan strategi holistik oleh guru PAUD berkontribusi signifikan dalam membentuk karakter religius anak sejak dini. Implikasi dari hasil penelitian ini mendorong adanya pelatihan intensif bagi guru serta penguatan kolaborasi dengan keluarga untuk menciptakan lingkungan belajar yang mendukung pembentukan karakter religius secara optimal].
Copyrights © 2025