Jurnal Elektronik Pendidikan Matematika Tadulako
Vol. 1 No. 1 (2013)

PENERAPAN LANGKAH-LANGKAH POLYA UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA DALAM MENYELESAIKAN SOAL CERITA HIMPUNAN DI KELAS VII SMP NASIONAL WANI

Nurhayati (Unknown)



Article Info

Publish Date
26 Sep 2020

Abstract

ABSTRAK: Tujuan penelitian ini adalah untuk memperoleh deskripsi penerapan langkah Polya yang dapat meningkatkan hasil belajar siswa dalam menyelesaikan soal cerita pada operasi dua himpunan di kelas VII SMP Nasional Wani. Jenis penelitian adalah penelitian tindakan kelas dengan rancangan penelitian mengacu pada model Kemmis dan Mc. Taggart. Hasil penelitian menunjukkan bahwa pembelajaran menggunakan langkah Polya dapat meningkatkan hasil belajar siswa dalam menyelesaikan soal cerita himpunan di kelas VII SMP Nasional Wani, diantaranya tahap membimbing siswa berdasarkan empat langkah Polya, yaitu: (1) Memahami masalah, (2) Membuat perencanaan, (3) Melaksanakan Perencanaan, (4) Melihat kembali atau periksa ulang. Kata kunci: Hasil Belajar; Langkah-langkah Polya; Soal Cerita ABSTRCT: The purpose of this research is to obtain a description of the application of Polya steps that can improve student learning outcomes in solving word problems in the operation of two sets in class VII SMP Nasional Wani. This type of research is classroom action research with research design refers to the model of Kemmis and Mc. Taggart. The results show that the learning using Polya steps to improve student learning outcomes in solving word problems set in class VII SMP National Wani, including guiding students based on four steps Polya, namely: (1) Understanding the problem, (2) Make a plan, (3) Implement the Plan, (4) Looking back or recheck. Keywords: Learning Outcomes; Polya steps; Word Problem

Copyrights © 2013






Journal Info

Abbrev

jpmt

Publisher

Subject

Mathematics Other

Description

Jurnal Elektronik Pendidikan Matematika Tadulako (JEPMT) is a mathematics education journal that has p-ISSN number 2338-378X and e-ISSN number 3089-803X. JEPMT contains writings raised from the results of research or critical studies in the field of mathematics education and / or its instructional. ...