Jurnal Elektronik Pendidikan Matematika Tadulako
Vol. 2 No. 3 (2015)

PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE TGT UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA KELAS VIII SMP NEGERI 4 PALU PADA MATERI PENJUMLAHAN DAN PENGURANGAN BENTUK ALJABAR

Fadila Rizky (Unknown)
I Nyoman Murdiana (Unknown)
Ibnu Hadjar (Unknown)



Article Info

Publish Date
18 Mar 2015

Abstract

Abstrak: Tujuan penelitian ini adalah untuk memperoleh deskripsi penerapan model pembelajar­an kooperatif tipe TGT untuk meningkatkan hasil belajar siswa kelas VIII SMP Negeri 4 Palu pada materi penjumlahan dan pengurangan bentuk aljabar. Jenis penelitian ini adalah penelitian tindakan kelas yang mengacu pada desain Kemmis dan Mc. Taggart. Penelitian ini dilakukan dalam dua siklus. Hasil penelitian menunjukkan bahwa penerapan model pembelajaran kooperatif tipe TGT dapat meningkatkan hasil belajar siswa, dengan tahapannya yaitu: 1) penyajian kelas, 2) belajar dalam kelompok, 3) permainan, 4) pertandingan, dan 5) penghargaan kelompok. Pada tahap penyajian kelas, guru menyajikan materi yang dipelajari yaitu penjumlahan dan pengurangan bentuk aljabar. Pada tahap belajar dalam kelompok, siswa secara berkelompok saling bekerjasama dalam menyelesaikan soal yang diberikan agar dapat menguasai materi. Pada tahap permainan, guru menjelaskan tentang tata cara dalam melaksanakan pertandingan. Pada tahap pertandingan, siswa berdasarkan kemampuan yang homogen bertanding melawan siswa dari kelompok lain. Pada tahap penghargaan kelompok, guru memberikan penghargaan kepada masing-masing kelompok berdasarkan rerata skor yang diperoleh saat pertandingan. Kata Kunci: hasil belajar, operasi penjumlahan, operasi pengurangan, bentuk aljabar, pembelajaran kooperatif TGT. Abstract: The objectives of this research is to obtain description about the application of cooperative learning of TGT to improve student’s learning outcomes in grade VIII SMP Negeri 4 Palu on addition and subtraction of algebra. This research was a classroom action research which refered to the Kemmis’ and Mc Taggart's research design. This research was conducted in two cycles. The results of this research indicating that application of cooperative learning of TGT can improve student’s learning outcomes, with the steps are: 1) class presentation, 2) study in group, 3) games, 4) competition, and 5) group appreciation. At the class presentation step, teacher presented the material that was addition and substraction of algebra. At the step of study in group, the students as a group worked together in finishing the tasks given in order to master the material. At the games step, teacher explained about the procedure in doing the competition. At the competition step, the students based on the ability homogeneous competed against the students of another groups. At the group appreciation step, teacher gave appreciation to each group based to average of scores obtained during the match. Keyword: learning outcomes, addition operation, substraction operation, algebra, cooperative learning TGT.

Copyrights © 2015






Journal Info

Abbrev

jpmt

Publisher

Subject

Mathematics Other

Description

Jurnal Elektronik Pendidikan Matematika Tadulako (JEPMT) is a mathematics education journal that has p-ISSN number 2338-378X and e-ISSN number 3089-803X. JEPMT contains writings raised from the results of research or critical studies in the field of mathematics education and / or its instructional. ...