ACTION : Jurnal Inovasi Penelitian Tindakan Kelas dan Sekolah
Vol. 5 No. 2 (2025)

MENINGKATKAN PEMAHAMAN SISWA KELAS V SDN 07 SEBALO MENGGUNAKAN MODEL CONTEXTUAL TEACHING AND LEARNING PADA PEMBELAJARAN IPA

Darma, Aleng (Unknown)
Torimtubun, Hendrikus (Unknown)



Article Info

Publish Date
28 Jun 2025

Abstract

Education is an important foundation in the development of an individual's personality, encompassing knowledge, values, attitudes, and skills. The goal of education is to produce quality students in both academic and non-academic aspects. However, many students face difficulties in understanding the material, especially in the subject of Natural Sciences (IPA), due to ineffective teaching methods and a lack of relevance of the material to everyday life. This study aims to improve students' understanding at SDN 07 Sebalo through the implementation of the Contextual Teaching and Learning (CTL) model. This model connects the subject matter with real-life situations, encouraging students to understand and apply knowledge in their daily lives. CTL involves seven main components, including constructivism, inquiry, and reflection, which focus on meaningful learning experiences. Observational results indicate that the application of CTL can enhance students' understanding of IPA learning, allowing them to be more active and critical in their studies. This research concludes that CTL is effective in addressing students' understanding issues and is relevant for application in the context of IPA learning. ABSTRAKPendidikan merupakan fondasi penting dalam pengembangan kepribadian individu, mencakup pengetahuan, nilai, sikap, dan keterampilan. Tujuan pendidikan adalah menghasilkan siswa berkualitas dalam aspek akademik dan non-akademik. Namun, banyaknya siswa menghadapi tantangan dalam memahami pelajaran, khususnya dalam bidang Ilmu Pengetahuan Alam (IPA), yang disebabkan oleh pendekatan pembelajaran yang kurang efisien serta ketidakcocokan materi dengan pengalaman sehari-harinya. Adapun tujuannya dilakukan penelitian ini guna memperbaiki pemahaman siswa di SDN 07 Sebalo dengan mengimplementasikan model pembelajaran Contextual Teaching and Learning (CTL). Model ini menghubungkan materi pembelajaran dengan konteks dunia nyata, sehingga mendorong siswa untuk lebih memahami dan mengaplikasikan pengetahuan dalam kehidupan mereka. CTL mencakup tujuh elemen penting, seperti konstruktivisme, inkuiri, maupun refleksi, yang berfokus pada pengalaman belajar yang bermakna. Hasil observasi menunjukkan bahwasanya penerapan CTL dapat meningkatkan pemahaman siswa terhadap pembelajaran IPA, sehingga siswa dapat lebih aktif dan kritis dalam belajar. Penelitian ini menyimpulkan bahwasanya CTL efektif dalam mengatasi masalah pemahaman siswa dan relevan untuk diterapkan dalam konteks pembelajaran IPA.

Copyrights © 2025






Journal Info

Abbrev

action

Publisher

Subject

Education Library & Information Science Materials Science & Nanotechnology Mathematics

Description

ACTION : Jurnal Inovasi Penelitian Tindakan Kelas dan Sekolah contains writings/articles on the results of thoughts and research results written by teachers, lecturers, experts, scientists, practitioners, and reviewers in all disciplines related to Classroom and School Action ...