The main goal of the Indonesian education system is to improve educational standards, and School Based Management (SBM) is considered a successful strategy to achieve this. The aim of this research is to investigate how school leadership can use SBM to improve educational standards. Data was collected through document analysis in several schools that have implemented SBM as part of a qualitative case study research methodology. The findings of this study indicate that good school leadership is essential for raising teaching standards, particularly in terms of the principal's active participation in decision making, teacher involvement in planning, establishment of a supportive learning environment, and constructive relationships between educators and students. Furthermore, this research notes that there are difficulties in implementing SBM, namely the lack of teacher support and training. Overall, this research comes to the conclusion that one of the main reasons for SBM's success in raising educational standards is strong and capable school leadership. These results are consistent with previous research highlighting the value of school autonomy and the proactive role leaders play in creating positive learning environments.. ABSTRAKTujuan utama sistem pendidikan Indonesia adalah untuk meningkatkan standar pendidikan, dan Manajemen Berbasis Sekolah (MBS) dianggap sebagai strategi yang berhasil untuk mencapai hal tersebut. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk menyelidiki bagaimana kepemimpinan sekolah dapat menggunakan MBS untuk meningkatkan standar pendidikan. Data dikumpulkan melalui analisis dokumen di beberapa sekolah yang telah menerapkan MBS sebagai bagian dari metodologi penelitian studi kasus kualitatif. Temuan studi ini menunjukkan bahwa kepemimpinan sekolah yang baik sangat penting untuk meningkatkan standar pengajaran, khususnya dalam hal partisipasi aktif kepala sekolah dalam pengambilan keputusan, keterlibatan guru dalam perencanaan, pembentukan lingkungan belajar yang mendukung, dan hubungan konstruktif antara pendidik dan siswa. Lebih lanjut, penelitian ini mencatat adanya kesulitan dalam menerapkan MBS, yaitu kurangnya dukungan dan pelatihan guru. Secara keseluruhan, penelitian ini sampai pada kesimpulan bahwa salah satu alasan utama keberhasilan MBS dalam meningkatkan standar pendidikan adalah kepemimpinan sekolah yang kuat dan cakap. Hasil ini konsisten dengan penelitian sebelumnya yang menyoroti nilai otonomi sekolah dan peran proaktif yang dimainkan para pemimpin dalam menciptakan lingkungan belajar yang positif.
Copyrights © 2025