Early Childhood Education (PAUD) plays a crucial role in human resource development, but its implementation in Indonesia still faces significant challenges. This study aims to comprehensively identify the main problems that hinder the development of PAUD in Indonesia and to formulate a strategic solution framework to overcome them. The research method used is a literature study, by conducting in-depth analysis and synthesis of various literature sources relevant to PAUD issues in Indonesia. The results of the study indicate that PAUD in Indonesia faces complex and interrelated problems, including the low quality and quantity of educators influenced by minimal interest, inadequate welfare, and limited institutions that produce quality teachers. In addition, access to PAUD services is not evenly distributed, especially in rural areas, exacerbated by suboptimal community understanding and low parental awareness of the urgency of PAUD. The quality of learning is also not optimal due to a non-standard curriculum, less innovative learning methods, and minimal supporting facilities, as well as government policies that do not fully support it. Therefore, the recommended comprehensive solution includes improving the quality and welfare of educators, expanding access and equalizing infrastructure through increasing government budgets and active involvement of the private sector, increasing awareness and involvement of parents, developing relevant curricula and innovative learning methods, and strengthening more affirmative government regulations and policies as fundamental keys to improving the quality of PAUD services as a whole in Indonesia. ABSTRAKPendidikan Anak Usia Dini (PAUD) memegang peran krusial dalam pembangunan sumber daya manusia, namun implementasinya di Indonesia masih menghadapi berbagai tantangan signifikan. Penelitian ini bertujuan untuk mengidentifikasi secara komprehensif problematika utama yang menghambat perkembangan PAUD di Indonesia serta merumuskan kerangka solusi strategis untuk mengatasinya. Metode penelitian yang digunakan adalah studi literatur, dengan melakukan analisis dan sintesis mendalam terhadap berbagai sumber pustaka yang relevan dengan isu PAUD di Indonesia. Hasil studi menunjukkan bahwa PAUD di Indonesia menghadapi masalah kompleks dan saling terkait, meliputi rendahnya kualitas dan kuantitas pendidik yang dipengaruhi oleh minimnya minat, kesejahteraan yang belum memadai, dan terbatasnya lembaga pencetak guru berkualitas. Selain itu, akses terhadap layanan PAUD belum merata, khususnya di daerah pedesaan, diperparah oleh pemahaman masyarakat yang belum optimal dan rendahnya kesadaran orang tua akan urgensi PAUD. Mutu pembelajaran juga belum maksimal akibat kurikulum yang belum standar, metode pembelajaran yang kurang inovatif, dan fasilitas pendukung yang minim, serta kebijakan pemerintah yang belum sepenuhnya mendukung. Oleh karena itu, solusi komprehensif yang direkomendasikan mencakup peningkatan kualitas dan kesejahteraan pendidik, perluasan akses dan pemerataan infrastruktur melalui peningkatan anggaran pemerintah dan pelibatan aktif pihak swasta, peningkatan kesadaran serta keterlibatan orang tua, pengembangan kurikulum yang relevan dan metode pembelajaran inovatif, serta penguatan regulasi dan kebijakan pemerintah yang lebih afirmatif sebagai kunci fundamental untuk perbaikan mutu layanan PAUD secara menyeluruh di Indonesia.
                        
                        
                        
                        
                            
                                Copyrights © 2025