This study aims to determine the effectiveness of Jigsaw Puzzle media in improving vocabulary mastery among eighth-grade students at MTs. Darut Taqwa 02 Sengonagung Purwosari. The research employed a quantitative method with a One Group Pre-test Post-test design. Data were collected observation, interviews, tests, and documentation. The results of data analysis using the t-test and N-Gain test showed a significant improvement in students' vocabulary mastery. The findings revealed that the average N-Gain score was 0.77 (77.31%), which is categorized as high. These result indicate that the use of Jigsaw Puzzle media not only helps students memorize vocabulary but also enhances motivation, engagement, and interaction in Arabic learning process. Therefore, this media can serve as an innovative, effective, and enjoyable alternative for language learning. Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui seberapa efektif media Jigsaw Puzzle dalam meningkatkan penguasaan mufradat pada siswa kelas VIII di MTs. Darut Taqwa 02 Sengonagung Purwosari. Penelitian ini menggunakan metode kuantitatif dengan desain One Group Pre-test Post-test. Pengumpulan data dilakukan melalui observasi, wawancara, tes, dan dokumentasi. Hasil analisis data menggunakan uji-T dan uji N-Gain menunjukkan adanya peningkatan yang signifikan dalam penguasaan mufradat siswa. Hasil penelitian menunjukkan bahwa rata-rata skor N-Gain sebesar 0,77 (77,31%) yang diklasifikasikan dalam kategori tinggi. Temuan ini menunjukkan bahwa penggunaan media Jigsaw Puzzle tidak hanya membantu siswa dalam menghafal mufradat, tetapi juga meningkatkan motivasi, keterlibatan, dan interaksi dalam proses pembelajaran bahasa Arab. Dengan demikian, media ini bisa menjasi alternatif pembelajaran yang inovatif, efektif, dan menyenangkan bagi siswa.
                        
                        
                        
                        
                            
                                Copyrights © 2025