Abstract : This study focuses on strengthening the character of female students (santriwati) based on the values of "Adabul 'Alim wa al-Muta'allim" in Pondok Pesantren Al-Mujtama'. The research aims to implement the ethical teachings from the book to enhance the understanding and practice of good character among the students. Through a systematic approach involving intensive study sessions, discussions, simulations, and evaluations over a 12-day period, participants' knowledge and attitudes towards learning and social interactions were assessed. Pre-test and post-test evaluations demonstrated significant improvements in the understanding of religious ethics and practices among the santriwati. The findings indicate that the program is effective in fostering a positive learning environment and encouraging active participation in the educational process. Recommendations for future programs include continuing interactive teaching methods, providing additional resources, and conducting regular evaluations to ensure sustained character development. Keywords: Character Strengthening, Santriwati, Adabul 'Alim wa al-Muta'allim, Pondok Pesantren, Islamic Education Abstrak : Penelitian ini berfokus pada penguatan karakter santriwati berdasarkan nilai-nilai "Adabul 'Alim wa al-Muta'allim" di Pondok Pesantren Al-Mujtama'. Tujuan penelitian adalah untuk mengimplementasikan ajaran etika dari kitab tersebut guna meningkatkan pemahaman dan pengamalan akhlaq yang baik di kalangan santriwati. Melalui pendekatan sistematis yang melibatkan sesi pembelajaran intensif, diskusi, simulasi, dan evaluasi selama 12 hari, pengetahuan dan sikap peserta terhadap pembelajaran dan interaksi sosial diukur. Evaluasi pre-test dan post-test menunjukkan peningkatan yang signifikan dalam pemahaman etika dan praktik agama di kalangan santriwati. Temuan ini mengindikasikan bahwa program ini efektif dalam menciptakan lingkungan belajar yang positif dan mendorong partisipasi aktif dalam proses pendidikan. Rekomendasi untuk program mendatang mencakup melanjutkan metode pengajaran interaktif, menyediakan sumber tambahan, dan melakukan evaluasi secara berkala untuk memastikan perkembangan karakter yang berkelanjutan. Kata Kunci: Penguatan Karakter, Santriwati, Adabul 'Alim wa al-Muta'allim, Pondok Pesantren, Pendidikan Islam.
                        
                        
                        
                        
                            
                                Copyrights © 2025